Upadłość trzeba zgłosić w terminie

Wpolskim prawie można wyróżnić dwie kategorie postępowań upadłościowych: upadłość osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tzw. upadłość konsumencka) oraz upadłość przedsiębiorców. Można pokusić się o stwierdzenie, że procedura upadłości konsumenckiej zdaje się nieść ze sobą korzyści przede wszystkim dla dłużnika, gdyż przy prawidłowym przebiegu prowadzi do umorzenia jego zobowiązań.

pws-2017-03b-26


Zaspokojenie wierzycieli schodzi w tym wypadku na drugi plan (nierzadko dłużnik nie ma jakiegokolwiek majątku, z którego wierzyciele mogliby uzyskać zaspokojenie). Jednak w przypadku upadłości przedsiębiorców, w szczególności korporacyjnych, ma się to zgoła inaczej. W tym przypadku na pierwszy plan zdecydowanie wysuwa się ochrona interesów wierzycieli. Ustawodawca wprowadził szereg instrumentów, których celem jest skłonienie przedsiębiorców do inicjowania procedury upadłościowej w czasie, gdy majątek przedsiębiorstwa pozwala jeszcze na zaspokojenie wierzycieli choćby w minimalnym zakresie. Brak złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości w przewidzianym ustawowo terminie może skutkować dotkliwymi konsekwencjami dla osób zarządzających przedsiębiorstwem, o czym pamiętać powinni także przedsiębiorcy działający w branży turystycznej.

Kiedy należy złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

Zgodnie z art. 21 Prawa upadłościowego dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Z kolei podstawą do ogłoszenia upadłości jest powstanie stanu niewypłacalności. Niewypłacalność może przybrać dwie formy. Jedną z nich jest brak zdolności do wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Druga zaś, występuje wówczas, gdy wysokość zobowiązań pieniężnych (niekoniecznie już wymagalnych) jest wyższa niż wartość majątku utrzymująca się przez co najmniej 24 miesiące. Przyjmuje się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w ich wykonaniu przekracza trzy miesiące. Przyjmuje się także, że zobowiązania pieniężne dłużnika przekraczają wartość jego majątku, jeżeli zgodnie z bilansem jego zobowiązania, z wyłączeniem rezerw na...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail