Ile się należy klientowi?

Zmarnowany urlop to poważna strata, ale jak poważna? Jakie straty ponosi klient w związku z niedotrzymaniem przez biuro warunków umowy lub na skutek innych okoliczności? Jak to wycenić? Okazuje się, że nie ma prostego, jednoznacznego sposobu.

 pws 2017 03c 22

  Wysokość zadośćuczynienia powinna być ustalana na podstawie obiektywnych kryteriów. Przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych nie precyzują żadnych kryteriów określania wysokości zadośćuczynienia za szkodę, o której mowa w jej art. 11a. Nie mogą być pomocne w tym względzie także postanowienia Dyrektywy Rady z 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (90/314/ EWG). Nie ulega jednak wątpliwości, że wysokość zadośćuczynienia należy ustalać w sposób zobiektywizowany, z uwzględnieniem całokształtu okoliczności sprawy. Wskazanie, jaka kwota w danych warunkach jest odpowiednia, należy do sfery swobodnego uznania sędziowskiego. Z tego powodu nieuwzględnienie określonych okoliczności, istotnych w przekonaniu konsumenta, nie prowadzi od razu do wniosku, że wysokość zasądzonego zadośćuczynienia jest niewłaściwa. Może się bowiem zdarzyć, że sprawy, które w ocenie konsumenta są nader istotne, w ocenie sądu nie będą miały wpływu na kwotę zadośćuczynienia. Samodzielną podstawę prawną do żądania zarówno w zakresie doznanej szkody majątkowej, jak i szkody niemajątkowej klienta w postaci zmarnowanego urlopu stanowi art.11a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Dopuszcza on przyznanie zadośćuczynienia, jednakże za szkodę wyrządzoną niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy.



Agnieszka Jezierska-Markocka

Wydanie: 3/2017, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail