Turystyka potrzebuje wzrostu płac

Kiedy dysponuje się ograniczonymi środkami, trzeba dokonywać cięć oszczędnościowych. Niestety turystyka znajduje się na szczycie listy ofiar takich oszczędności. Bez ogólnego wzrostu płac nie da się utrzymać wzrostów w tym sektorze – twierdzi analityk firmy TravelDATA.

pws 2017 03c 23

  W krajach słabiej rozwiniętych gospodarczo i o relatywnie niewysokim poziomie produktu krajowego brutto per capita mieszkańcy są z reguły skoncentrowani na optymalnym i racjonalnie dostosowanym do ich zasobów finansowych zaspokajaniu swoich najważniejszych potrzeb życiowych. W takich warunkach sektor turystyczny, a zwłaszcza branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej, jako świadcząca stosunkowo drogie usługi z wyższej półki, jest z reguły słabo rozwinięta. 

Dynamiczny wzrost w regionie

Wraz z postępującym awansem ekonomicznym kraju i jego obywateli struktura konsumpcji podlega jednak znaczącym zmianom. Dużo mniej niż proporcjonalnie rośnie spożycie podstawowych towarów i usług, a znacznie bardziej ich wersji zaawansowanych. Dlatego w krajach niezbyt bogatego regionu Europy Środkowo-Wschodniej (także w Polsce) dynamika rozwoju turystyki wyjazdowej z reguły kilkakrotnie przewyższa tempo wzrostu dochodów gospodarstw domowych. Jest to wynik sytuacji, w której po podstawowych wydatkach (np. na zakupy żywności i utrzymanie mieszkania) pozostaje jeszcze określona kwota nadwyżki, którą można rozporządzać w sposób już znacznie bardziej dowolny. Kwota ta zmienia się nadproporcjonalnie w stosunku do wzrostu poziomu dochodów gospodarstwa. Generalna reguła jest taka, że im bardziej zaawansowane (luksusowe – oczywiście z punktu widzenia danego rynku) są produkty lub usługi, tym większa jest skala przełożenia – czasem zwana lewarowaniem – zmian dochodów na dynamikę zakupów tych towarów i usług. W...



Andrzej Betlej

Wydanie: 3/2017, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail