Co nas ciągnie w góry? Wyniki badań

2017-07-19

Wędrówki górskimi szlakami, spacery po miejscowościach turystycznych oraz poznawanie lokalnej kultury, historii i kuchni – tak najchętniej rodacy spędzają czas w polskich górach. Poszukują przede wszystkim pięknych widoków, świeżego powietrza i wyjątkowego mikroklimatu. Ważna jest infrastruktura i dodatkowa oferta regionu - dobre restauracje i hotele oraz atrakcje kulturalne i sportowe - wynika z badań PKL.

PKL Kasprowy Wierch small

Z badania Polskich Kolei Linowych przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS wynika, że co piąty Polak planuje w tym roku wyjechać na urlop w polskie góry. Niemal dwie trzecie spośród tych osób (64 proc.) chce w tym czasie chodzić po szlakach turystycznych, ponad połowa (53 proc.) spacerować po okolicznych miejscowościach, a 46 proc. odkrywać lokalną kulturę, historię i kuchnię.

Polacy wyjeżdżają w góry przede wszystkim, aby podziwiać piękne widoki i oddychać świeżym powietrzem – tak zadeklarowało aż 76 proc. uczestników badania PKL. Dobrej jakości oferta restauracyjna, komfortowe miejsca noclegowe oraz dodatkowe atrakcje, między innymi koleje górskie czy parki linowe, są ważne dla 30 proc. badanych. Co ciekawe, respondenci w wieku powyżej 50 lat istotnie częściej poszukują w górach ciekawej oferty restauracyjnej i hotelowej.

Sporty ekstremalne, takie jak loty na paralotni czy downhill (odmianę kolarstwa górskiego) chce uprawiać tylko 8 proc. badanych, ale już 27 proc. planuje rekreacyjną jazdę na rowerze. 11 proc. urlopowiczów liczy, że w trakcie wyjazdu będzie mieć szansę na udział w koncercie popularnej gwiazdy.

Aż siedmiu na dziesięciu wyjeżdżających w góry chce skorzystać z kolei linowych, wwożących na szczyt. Decydują się na to przede wszystkim, żeby zaoszczędzić czas – odpowiedziało tak 35 proc. zapytanych. Prawie jedna trzecia badanych wjazd koleją traktuje po prostu jako atrakcję  turystyczną. Natomiast niemal trzech na dziesięciu wskazało, że taka podróż ułatwi im podziwianie widoków - nie mają kondycji lub możliwości, żeby samodzielnie wejść na górę.

Co robimy na szczycie?

Pieszo lub koleją – niezależnie od tego, jak zdobędą szczyt, urlopowicze na górze chcą przede wszystkim relaksować się i opalać (wskazało tak 56 proc. respondentów). Prawie tyle samo osób (55 proc.) planuje robić zdjęcia i filmy dokumentujące wycieczkę, a 32 proc. skorzystać z oferty schroniska lub restauracji. 

Największa grupa, spośród deklarujących wyjazd w góry w te wakacje, wybiera się tam na tydzień – 44 proc. Na dwa tygodnie lub dłużej wyjechać planuje 28 proc. Dla co piątego badanego optymalny czas to przedłużony weekend (kilka dni). Okazuje się, że taki pobyt jest wyjątkowo atrakcyjny dla osób w wieku 50-59 lat (wybrało go aż 40 proc. zapytanych w tej grupie wiekowej). Większość osób, które deklarują wyjazd w góry w te wakacje, bywa na południu kraju regularnie – 42 proc. raz w roku, a 17 proc. kilka razy w roku.


Polecamy

Polecamy także:

Lufthansa Group chce tworzyć nowe kanały dystrybucji
Szwajcarski startup Winding Tree, z którym nawiązała współpracę Lufthansa Group skupia się na reorganizacji dystrybucji ofert turystycznych. Dzięki...

W Niemczech więcej turystów
Popyt na urlop w Niemczech nadal rośnie. Wciągu pierwszych siedmiu miesięcy u naszych zachodnich sąsiadów cudzoziemcy wykupili prawie 1,5 mln. Noclegów więcej...

Wirtualny pracownik KLM sprzedaje bilety
Ma na imię BlueBot (w skrócie BB), jest pomocną, przyjacielską „dziewczyną-robotem”, która bywa czasem odrobinę zuchwała, mówi po angielsku, szybko się...

ARTYKUŁ PARTNERA | Kilka inspirujących wycieczek kulinarnych po Niemczech
Hesja – tutaj wszyscy piją Ebbelwei  W Hesji, kraju związkowym w centralnych Niemczech, napojem narodowym od kilku stuleci jest Ebbelwei, zwany też...

Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne