Big data pomaga turystyce

2017-08-04

Branża turystyczna coraz częściej sięga po big data. Analiza danych na temat klientów pozwala na sprofilowanie kampanii promocyjnych i oferty marketingowej do konkretnych użytkowników. To zaś przekłada się na większe zainteresowanie podróżami. Takie rozwiązania przynoszą efekty między innymi tureckiej i portugalskiej organizacji turystycznej. Efektywność dopasowanych reklam jest nawet 50 proc. większa niż w przypadku tradycyjnych kampanii.

server 1235959 960 720

– Big data w przemyśle turystycznym to przede wszystkim dane związane z aktywnością internautów i ich wyszukiwaniami kierunków czy biletów lotniczych, dostępności miejsc, hoteli i połączeń kolejowych. W internecie nic nie ginie, każdy nasz ruch jest tam odpowiednio zakodowany. Te informacje wykorzystywane są do celów marketingowych. Umożliwiają organizacjom turystycznym odpowiednie sprofilowanie swojej oferty marketingowej i skierowanie lepiej stargetowanych kampanii promocyjnych do konkretnych użytkowników – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.

Nowe technologie pozwalają sprawdzić, kto szuka informacji o danym kraju czy regionie, a także o konkurencyjnych kierunkach podróży. Dzięki temu organizacje turystyczne mogą przeprowadzić ukierunkowaną kampanię przed rezerwacją biletów, a następnie zbadać wpływ kampanii na wzrost liczby gości. Z możliwości big data korzystają z powodzeniem organizacje turystyczne wielu krajów, m.in. Turcji czy Portugalii.

– Turecka organizacja turystyczna zainwestowała w to, by dotrzeć do potencjalnych turystów. Ze względu na sytuację geopolityczną ruch turystyczny w Turcji jest mniejszy niż kilka lat temu, ale nie wiadomo, jaki by był, gdyby nie te działania promocyjne. Także portugalska organizacja turystyczna stawia na to, by w nowoczesny sposób kierować swoje kampanie do turystów. Niemal 100 proc. ich budżetu jest wydawane na marketing online, czyli śledzenie poszczególnych osób zainteresowanych ofertą turystyczną – mówi Paweł Rek.

Jak podkreśla dyrektor Amadeus Polska, Portugalię przy 10 mln mieszkańców odwiedza nawet 80 mln turystów rocznie. Polska, choć ma mniejszy potencjał turystyczny niż Portugalia, mogłaby jednak przy wykorzystaniu nowych technologii w marketingu przyciągnąć znacznie więcej niż 17,5 mln turystów (dane GUS za 2016 rok).

– Od wielu lat intensywnie interesujemy się tym tematem, tworzymy bazy danych, które udostępniamy z wykorzystaniem narzędzi online naszym klientom. Mogą je też wykorzystywać linie lotnicze czy agencje turystyczne, aby sprawdzać, kiedy jest zainteresowanie konkretnym kierunkiem, kiedy podróżni szukają biletów np. do Bangkoku – mówi ekspert.

Dzięki coraz bardziej zaawansowanym metodom analitycznym, w tym narzędziom do inteligentnej analizy danych, można kreować nowe trendy w turystyce i promować nowe kierunki podróży. Przy wykorzystaniu bieżących i historycznych danych można wyznaczyć trendy odwiedzin wedle pochodzenia gości czy prognozowania zachowań podróżnych. W ten sposób organizacje turystyczne mogą opracowywać bardziej efektywne kampanie marketingowe.

– Ciekawym pomysłem na wykorzystanie big data w marketingu jest firma Travel Audience. Jej misją jest łączenie ogłoszeniodawców z firmami publikującymi ogłoszenia, a poprzez wykorzystywanie zgromadzonych danych na temat ruchu w internecie ma możliwość lepszego sprofilowania kampanii reklamowych – wskazuje Paweł Rek.


Aktualności

Polecamy także:

Kampania promocyjna Mołdawii #BeOurGuest
Mołdawia zainaugurowała kampanię promocyjną pt. #BeOurGuest na 4 rynkach: polskim, włoskim, rumuńskim i mołdawskim. Głównym punktem jest film, który pokazuje...

Rekord akcji „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”!
Około 110 tys. turystów skorzystało z oferty podczas jesiennej edycji „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”, która odbyła się w dniach 6-8...

Hotel Trends Poland & CEE – rekordowa frekwencja
Prawie 450 praktyków branży hotelowej uczestniczyło w tegorocznej konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbyła się 27-28 listopada w hotelu Sofitel...

Laureaci 4. edycji konkursu Hotelarz Roku
Podczas finałowej gali konkursowej w hotelu Sofitel Warszawa Victoria, która zakończyła pierwszy dzień organizowanej przez magazyn „Hotelarz” konferencji Hotel...

Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne