Chorwaci ocenili turystów z Polski

2017-08-20

Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wakacje w Chorwacji. Przedstawiciele lokalnych obiektów noclegowych cenią ich głównie za wysoką kulturę i otwartość, a nieco gorzej oceniana jest skłonność Polaków do wydawania pieniędzy – wynika z badania pn. „Polscy turyści w Chorwacji 2017”, które przeprowadził portal Noclegowo, największa polska wyszukiwarka obiektów noclegowych. Z badania wynika też, że Polacy rezerwują miejsca noclegowe najczęściej przez internet.

dubrovnik city 2236067 340

Chorwacja należy obecnie do głównych kierunków podróży Polaków, które mają na celu wypoczynek, rekreację albo wakacje. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2016 r. takich wyjazdów było łącznie nieco ponad 6,3 mln, a dużą ich część stanowiły właśnie podróże do Chorwacji. Najczęściej wybierano Włochy (717 tys.), Chorwację (643,1 tys.) oraz Grecję (583,1 tys.). Wyraźnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się m.in. Bułgaria (209,1 tys.), Egipt (98,1 tys.) i Tunezja  (39,1 tys.).

Szacunki chorwackiego Ministerstwa Turystyki pokazują wyraźnie, że z roku na roku do tego kraju przyjeżdża coraz więcej Polaków. W ostatnich latach notowano kilkuprocentowe wzrosty rok do roku. Pod względem liczby turystów wybierających Chorwację Polska zajmuje 5. miejsce. Przewiduje się, że w 2017 r. liczba polskich turystów będzie jeszcze większa niż rok wcześniej.

Badanie pn. „Polscy turyści w Chorwacji 2017”, które zostało przeprowadzone w lipcu 2017 r. przez portal Noclegowo, miało na celu zbadanie kwestii dotyczących Polaków wyjeżdżających do Chorwacji w celach turystycznych. W internetowej ankiecie udział wzięło w sumie 2775 właścicieli różnego rodzaju obiektów noclegowych, głównie kwater prywatnych, apartamentów, pensjonatów oraz ośrodków wypoczynkowych. Jak zaznacza ekspert portalu Noclegowo, Mateusz Goliat, nowe badanie to pierwsza tego typu ankieta przeprowadzona wśród przedstawicieli chorwackiej branży turystycznej.

Ankietowanych zapytano o to, jak dużą część ich gości stanowią aktualnie Polacy. Okazuje się, że w przypadku ponad połowy obiektów noclegowych (53,3 proc.) odpowiadają oni za mniej niż 5 proc. ogółu gości. W przedziałach 5-20 oraz 21-50 proc. polscy turyści stanowili już jednak odpowiednio 30,4 oraz 11,3 proc. ogółu. Próg 50 proc. gości Polacy przekraczają w odniesieniu do 4,9 proc. obiektów.

Uczestnicy badania odpowiedzieli również na pytanie dotyczące tego, w jaki sposób turyści z Polski mogą znaleźć dany obiekt. Jak się okazuje, chorwacka branża najczęściej decyduje się na współpracę z internetowymi systemami rezerwacji (64,9 proc.). Na kolejnych dwóch miejscach znalazły się własna strona internetowa i/lub profil w mediach społecznościowych (45,5 proc.), a także ogłoszenia na innych stronach internetowych (44,5 proc.) Proporcjonalnie mniejsze znaczenie odgrywa współpraca z organizatorami wycieczek czy biurami turystycznymi – z takich możliwości korzysta tylko 23,5 proc. badanych. Odpowiedź „inne formy” wskazało 18,4 proc. badanych.

- Odpowiedzi ankietowanych wyraźnie potwierdzają, w jakim kierunku zmierza cała turystyka. Trend ten nie ma oczywiście charakteru tylko lokalnego, bo jest to zjawisko globalne. Coraz większe znaczenie odgrywają internetowe kanały komunikacji, spychając powoli bardziej tradycyjne formy na drugi plan. Kolejne lata powinny przynieść dalsze pogłębienie tego zjawiska. Znaczenie kanałów online potwierdzają także odpowiedzi na pytanie w sprawie sposobów dokonywania rezerwacji przez polskich turystów – wskazuje Mateusz Goliat.

Chorwacką branżę turystyczną zapytano o to, jak Polacy dokonują rezerwacji miejsc noclegowych. Zdecydowanie największy odsetek wskazań dotyczył internetowych systemów rezerwacji (65,3 proc.). Często odbywa się to również przez telefon lub pocztę e-mail (52,7 proc.). Wyraźnie rzadziej wskazywano natomiast rezerwacje „na miejscu” (13,5 proc.) oraz inne formy rezerwacji (14,4 proc.).

W badaniu sprawdzono ponadto postrzeganie polskich turystów przez chorwacką branżę turystyczną. Właściciele obiektów noclegowych dokonali oceny kilku różnych kwestii. W ankiecie użyto skali 1-5 pkt, gdzie najwyższa wartość oznacza najbardziej pozytywną ocenę.

Bardzo pozytywnie oceniana jest „postawa względem personelu” – w tym przypadku średnia wyniosła aż 4,41 pkt. Zbliżony, choć nieco mniejszy, wynik dotyczy „zachowania na terenie obiektu” (4,29 pkt). Gorzej odbierana jest natomiast „skłonność do wydawania pieniędzy”. W tym ostatnim przypadku przeciętny wynik wyniósł tylko 3,55 pkt.

- Ankietowani mieli także możliwość tzw. wolnej wypowiedzi, czyli własnego komentarza. Co ważne, zdecydowana większość badanych ma pozytywne wspomnienia dotyczące polskich turystów. Najczęściej wskazywano, że Polacy zachowują się kulturalnie, szanują obiekt i jego personel, są otwarci i łatwo nawiązać z nimi kontakt. Zdecydowana większość opinii jest pozytywna, a tych negatywnych, które odnoszą się głównie do pieniędzy oraz nadużywania alkoholu, jest zdecydowanie mniej” – tłumaczy ekspert portalu Noclegowo.

Jak wskazuje Mateusz Goliat, liczba opinii pozytywnych była wielokrotnie wyższa od tych mających raczej negatywne zabarwienie.

Przykładowe opinie pozytywne: „Bardzo mili goście, kulturalni, skromni, respektujący zasady. Są mile widziani”; „Doskonale się rozumiemy”; „Bardzo otwarci i mili. Jestem zadowolony”; „W zeszłym roku nasz gość obdarował nas lokalnymi specjalnościami kulinarnymi”; „Gość z Polski naprawił klimatyzator, nie miał nam za złe tej usterki i cała sytuacja zakończyła się bardzo pozytywnie”; „Przyjemną niespodzianką był list z podziękowaniami”; „Niezwykle przyjaźni i mili”.

Przykładowe opinie negatywne: „Piją za dużo alkoholu…”; „Uwielbiają się targować i w wielu przypadkach zachowują się arogancko, chcą wiele za niewiele pieniędzy – to mi nie pasuje”; „Lubią pić, podróżują dużymi grupami”.

Ogólne podejście chorwackiej branży turystycznej do gości z Polski dobrze obrazuje i jednocześnie podsumowuje to, że aż 95 proc. badanych zadeklarowało chęć pozyskania większej liczby polskich turystów.

 


Polecamy

Polecamy także:

Dobry rok dla turystyki wyjazdowej
PZOT podsumowuje turystyczny rok. Okazuje się, że była dla branży bardzo udany.   Organizacja przedstawiła statystyki obejmujące sezon zimowy 2017/2018 i letni...

Forum POT-ROT-LOT: Nowe plany i strategia działań promujących Polskę
Tegoroczne Forum Polskiej Organizacji Turystycznej, Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych z udziałem dyrektorów Zagranicznych Ośrodków POT odbyło się...

Prezes POT rozmawia z branżą spotkań
Przedstawiciele najważniejszych regionalnych i miejskich convention bureaux przybyli do siedziby Polskiej Organizacji Turystycznej w Warszawie na spotkanie z prezesem...

Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2017”
Po raz ósmy zespół Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej opublikował raport podsumowujący osiągnięcia  branży spotkań w Polsce w ubiegłym...

Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne