Jaki będzie los czarterów?

Lotnicze przewozy czarterowe na co dzień nie zwracają na siebie uwagi mediów i zwykłych ludzi tak jak przewozy regularne, w przypadku których niemal wszyscy obserwują wyścig dwóch modeli biznesowych - tzw. tanich linii i przewoźników tradycyjnych.

rt_2009_11-6.jpg

Tymczasem to przewozy czarterowe stanowią podstawę wielu ofert i działalności wielu biur podróży. Z tego powodu pod pewnymi względami są one dla branży turystycznej ważniejsze niż loty rejsowe.


Jakie prawo?

Właśnie trwają prace nad zmianą prawa lotniczego. W związku z tym, dwóch głównych graczy na rynku czarterów zarejestrowanych w Polsce Air Italy i PLL LOT wystąpiło ze wspólną propozycją wprowadzenia jasnych regulacji na tym polu. Propozycja zmian dotyczy działu X, i ma spowodować, by inwestowanie w polskie bazy było opłacalne. Wspólne działanie dwóch na co dzień konkurujących firm świadczy o tym, jak ważne są jasne regulacje. Linie lotnicze zarejestrowane na terenie UE mają pełną wolność świadczenia przewozów pomiędzy portami lotniczymi Unii.


Znacznie trudniej jest świadczyć takie przewozy do krajów trzecich, a więc niebędących członkami Unii. W tym przypadku, aby przewoźnik mógł otrzymać od odpowiedniego urzędu zezwolenie, musiały być przestrzegane dwie zasady: zasada pierwszeństwa (non-objection) i zasada wzajemności (patrz ramka). - Obecnie obowiązujące w Polsce regulacje prawne są dwuznaczne i niejasne, a niejednokrotnie nawet sprzeczne, co wiele razy podkreślaliśmy - twierdzi Mariusz Szpikowski, prezes zarządu Air Italy Polska. - W rękach Urzędu Lotnictwa Cywilnego pozostają instrumenty prawne, które w zależności od ich subiektywnej interpretacji dokonanej przez urzędnika dają możliwość Urzędowi, jako regulatorowi rynku przewozów lotniczych, na bardzo restrykcyjne podejście do regulacji rynku (tj. jego całkowitej ochrony, z zastosowaniem zasady pierwszeństwa dla przewoźników polskich, a dopiero później dopuszczeniem przewoźników obcych), lub też na swobodne, bez żadnych względów i ograniczeń, udzielanie zezwoleń - dodaje Szpikowski.


Zasada pierwszeństwa

Zasada pierwszeństwa, inaczej zwana zasadą "non-objection", polega na tym, iż dla czarterowych przewozów lotniczych przewoźnik z państwa trzeciego ubiegający się o pozwolenie na wykonanie lotów z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej bądź też przewoźnik wspólnotowy ubiegający się o pozwolenie na wykonanie lotów z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej poza obszar Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uzyskuje takie zezwolenie od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego tylko wtedy, jeśli żaden z polskich (tzn. koncesjono-wanych na terenie Polski) przewoźników nie wyrazi braku możliwości albo braku zainteresowania wykonaniem planowanego przewozu na podstawie dostarczonych informacji dotyczących warunków planowanej umowy czarterowej.


Oczywiście obowiązują obostrzenia takie jak to, iż oferowany przelot ma być na tej samej trasie, statkiem powietrznym o pojemności odpowiedniej do wymogów kontraktu przewozowego oraz nie wcześniej niż dwie i nie później niż dwie godziny od czasu pierwotnie planowanego. Zasada ta ma działać ściśle w powiązaniu z zasadą wzajemności. Oczywiście w przypadku braku takiego zainteresowania ze strony przewoźnika polskiego, np. ze względu na brak możliwości (brak samolotu,...

Wydanie: 7/2009, TRANSPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail