Przed i po zawarciu umowy

Agnieszka Jezierska
autorka jest prawnikiem i wykładowcą w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.


Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał aż dziesięć biur podróży za naruszenie przepisów ustawy o usługach turystycznych i stosowanie w umowach z klientami niedozwolonych klauzul.


rt_2009_11-42.jpg
Umowa o świadczenie usług turystycznych to właśnie najczęstszy obszar, na którym dochodzi do łamania przepisów przez organizatorów turystyki. Przedsiębiorca musi dokładnie znać swoje obowiązki, aby prawidłowo generować i realizować umowy. Znajomość przepisów i prawidłowa ich interpretacja może zabezpieczyć biuro podróży przed wysokimi karami za naruszenia na tym polu.


Katalog zobowiązuje

Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, udostępniając klientom odpowiednie informacje pisemne w postaci broszur folderów, katalogów, ma obowiązek wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały:

  • cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia,
  • miejsce pobytu lub trasę imprezy,
  • rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu,
  • położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,
  • ilość i rodzaj posiłków,
  • program zwiedzania i atrakcji turystycznych,
  • kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny,
  • termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń,
  • podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy,
  • ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.

Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w folderze (od podania ceny do określenia terminu o ewentualnym odwołaniu imprezy) stają się elementem umowy.


Przed zawarciem umowy

Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny ma obowiązek podać klientowi, przed zawarciem umowy: l ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, l informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia....

Wydanie: 7/2009, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail