Blisko, coraz bliżej, czyli czy zdążymy z dworcami i lotniskami przed Euro (cz. I)

Do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 pozostał tylko rok. Ze gar tyka nieubłaganie, najwyższy więc czas sprawdzić, jak przywitamy kibiców, którzy przyjadą do Polski.

rt_2011_06-143.jpg

Przedstawiamy Państwu raport z dworców i lotnisk czterech polskich miast, w których odbędą się mecze Euro. Na jakim etapie są prace, co jeszcze zostało do zrobienia, czy przyjezdnych kibiców powitają wykopy i betoniarki, czy też nowoczesne obiekty z profesjonalną obsługą? W pierwszej części naszego raportu zaglądamy do Wrocławia i Poznania. Za miesiąc odwiedzimy Warszawę i Gdańsk.


Wrocław – bliżej końca

We Wrocławiu prace przygotowawcze do Euro są zaawansowane. Na dworcu kolejowym roboty są na terminowym półmetku. – Prace budowlane trwają we wszystkich obszarach inwestycji: plac przed dworcem, budynek główny z holem kasowym, hale peronowe, pawilon południowy. Pracuje tam ponad pięciuset budowlańców – mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu. Dworzec Główny we Wrocławiu obsługuje rocznie około 14 mln pasażerów, nie licząc osób, które przez niego przechodzą z północy na południe miasta i na odwrót. Jego kompleksowa modernizacja zaczęła się w kwietniu ubiegłego roku, a zakończyć ma się wiosną 2012 r. Zasięg ma duży. Zmiany obejmą już plac przed dworcem, gdzie dotychczas znajdował się postój taksówek i parking. Teraz plac ma stać się oazą zieleni. Został zaprojektowany w formie zielonych wysp, poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą (nowe oświetlenie, ławki, kosze). Po obu stronach dworcowego wejścia głównego od strony ulicy Piłsudskiego będzie nawiązanie do tradycji, czyli odtworzenie historycznych tarasów, które posłużą jako ogródki dla dworcowych restauracji bądź jako sceny dla różnych przedsięwzięć kulturalnych. Z kolei pod placem dworcowym powstanie parking podziemny na 217 samochodów, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. We wschodniej części placu na powierzchni znajdzie się również miejsce na postój typu „park and drive”.


Nowoczesność i historia

– Metamorfozę przejdzie budynek główny wraz z holem kasowym, oczywiście z poszanowaniem dla elementów historycznych obiektu – podkreśla Bartłomiej Sarna. – Zmieni się sposób zagospodarowania budynku dworca, który połączy funkcje kolejowe (kasy biletowe) z całkowicie na nowo zaaranżowaną przestrzenią handlowousługową, otwartą również na przedsięwzięcia kulturalne. Pomysł na zagospodarowanie dworca jest w trakcie opracowywania, ale chcemy by było to miejsce z duszą, dokąd podróżny będzie chciał wracać. Oprócz odrestaurowania budynku (przy współpracy z konserwatorem zabytków) pojawi się kilka nowości, które mają w znacznym stopniu ułatwić przemieszczanie się po obiekcie. Taką nowością będą schody ruchome, zlokalizowane po przeciwległych stronach holu kasowego. Podróżni dostaną się nimi z poziomu holu kasowego na poziom +1, gdzie będą mieściły się punkty handlowo- usługowe (wcześniej znajdowały się tam biura jednego z przewoźników). W budynku pojawią się również windy. – Modernizacja dworca Wrocław Główny obejmuje także hale peronowe i tunele, którymi podróżni dostają się na perony. Prace w tych miejscach mają charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowanie stalowych elementów konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzenie świetlików) i odbywają się przy konsultacji z konserwatorem zabytków – wyjaśnia rzecznik. – Nowym elementem jest fragment hali peronowej, który powstanie pomiędzy dwoma historycznymi halami i uzupełni zadaszenia peronów.

rt_2011_06-144.jpg


Dla nocnych podróżnych

Podróżnych ucieszy zapewne pojawienie się schodów ruchomych na perony, od strony tunelu miejskiego, a także taśm bagażowych. Te ostatnie będą zlokalizowane przy schodach prowadzących z tunelu centralnego na peron. Mała architektura na peronach stylem będzie nawiązywać do historyczności obiektu. Za to całkowicie nowy i dostosowany do realiów XXI wieku będzie system nagłośnienia, informacji podróżnych oraz monitoringu. U wylotu tunelu centralnego w kierunku ulicy Suchej powstanie całkowicie nowy budynek Pawilonu Południowego, czyli tzw. dworzec nocny, przypominający wyglądem wagon. Został stworzony z myślą o obsłudze podróżnych nocą, gdy budynek główny będzie zamykany, aby – jak to było do tej pory – nie nocowali w nim bezdomni. Pawilon Południowy będzie składał się z trzech kondygnacji. Na poziomie -1 dworca nocnego zlokalizowano zaplecze techniczne, a także toalety. Na parterze hol i sześć kas biletowych, a na piętrze poczekalnię wraz z przestrzenią przeznaczoną na przykład pod małą gastronomię. W budynku zastosowano też ekologiczne rozwiązanie – na dachu zostaną zamontowane kolektory słoneczne, służące do podgrzewania wody.

rt_2011_06-145.jpg

Meldunek z budowy

Na jakim etapie jest w tej chwili realizacja całej inwestycji? – Na placu przed dworcem trwa budowa parkingu podziemnego. Prace skupiają się głównie na wykonywaniu płyty fundamentowej. Oprócz tego w niektórych sektorach przyszłego parkingu wykonywane są słupy, ścianki boczne i działowe, a także strop – wylicza Bartłomiej Sarna. W budynku głównym zaawansowana jest wymiana stropów na wszystkich kondygnacjach, a także prace przy budowie tzw. białej wanny w piwnicy. Oprócz tego powstają ścianki działowe, wykonywane są fundamenty nowych wind, a także przyszłych klatek schodowych, trwa wymiana zadaszenia obiektu. Nad holem kasowym zostało zdemontowane zadaszenie i wykonawca przystąpił do renowacji stalowych elementów konstrukcji hali. Postępy widać też w obrębie hal peronowych. – Pod koniec marca otworzyliśmy po remoncie dla podróżnych peron 5, a niedawno na dworcu zaczął działać nowy peron 6, będący peronem...

Wydanie: 2/2011, TRANSPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail