Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.
 



Wielkopolska oferta bogata jak historia

Wielkopolska ma swoją solidną markę w wielu dziedzinach gospodarki. Na tym tle turystyka również prezentuje się dobrze. Już sama stolica województwa – Poznań wystarczy, by ściągnąć turystów, a w połączeniu z Wielkopolskim Parkiem Narodowym, zamkiem w Kórniku czy Szlakiem Piastowskim, mamy ofertę właściwie dla każdego.

 

 rt 2019 01z 14

 

Wielkopolska ma bardzo dogodne położnie dla rozwoju turystyki. Nie ma tu wprawdzie tak spektakularnych walorów przyrodniczych jak góry czy morze, ale za to jest wiele różnorodnych atrakcji. I wszystko to dogodnie skomunikowane zarówno z większością dużych miast w Polsce, jak i z Niemcami. W rezultacie dostępność tutejszej oferty jest stosunkowo duża. 

Jest gdzie nocować

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w roku 2017 w województwie wielkopolskim działało 348 obiektów hotelowych (w tym 229 hoteli). Pozostałych obiektów, takich jak ośrodki wczasowe, kolonijne czy kwatery agroturystyczne, było 339. W tym samym roku (za rok 2018 nie ma jeszcze danych) z obiektów, które raportują do GUS (a więc mających co najmniej 10 miejsc noclegowych), skorzystało 2 mln turystów – dla porównania samo województwo ma 3,48 mln mieszkańców. Było to o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak jak wynika z danych, istniejąca już baza noclegowa ma rezerwy, bo jej obłożenie wynosiło tylko 29,6 proc. Trzeba jednak pamiętać, że to obłożenie dotyczy wszystkich obiektów, a więc także np. ośrodków wczasowych, czyli również obiektów sezonowych. Obłożenie samych hoteli było zdecydowanie wyższe i wyniosło 41,6 proc. Baza noclegowa w 2017 r. zmniejszyła się względem roku 2016 o 1 proc. Ubyło sześć ośrodków wczasowych i kolonijnych oraz pięć innych obiektów. Widać więc, że tracą obiekty całosezonowe, podczas gdy obiekty całoroczne nie tylko nie notują spadków, ale wręcz ich przybywa. Innych obiektów hotelowych przybyło trzy oraz dwa hostele. 

Cudzoziemcy

Przede wszystkim trzeba zauważyć, że nocują w Wielkopolsce coraz chętniej. W 2017 r. zanotowano wzrost liczby obcokrajowców. W sumie stanowili 15,3 proc. klientów korzystających z wielkopolskiej bazy noclegowej. Większy lub mniejszy udział cudzoziemców zanotowano we wszystkich rodzajach obiektów noclegowych. Co ciekawe, największy udział gości zagranicznych zanotowano na kempingach, gdzie stanowili większość (choć niewielką) nocujących – było ich 51,9 proc. Najrzadziej cudzoziemcy nocują w ośrodkach wczasowych, gdzie było ich zaledwie 0,6 proc. W obiektach hotelowych odsetek cudzoziemców wyniósł 17,5 proc., przy czym w hotelach sięgał 19,2 proc., podczas gdy w motelach tylko 4,2 proc. W hotelach stanowili niemal jedną piątą gości.

To właśnie w hotelach nocowali oni najczęściej, bo ten rodzaj noclegu stanowił 85,6 proc. spośród wszystkich noclegów udzielonych cudzoziemcom Jeśli chodzi o to, kiedy turyści zagraniczni przyjeżdżali do Wielkopolski, to – jak można się było spodziewać – przede wszystkim latem, najchętniej w lipcu i sierpniu. W sumie 12 proc. wszystkich noclegów udzielonych cudzoziemcom sprzedano w sierpniu. Nieco mniej w lipcu – 11,5 proc. i niemal tyle samo we wrześniu – 11,2 proc. Jeśli dodać do tego wyniki z czerwca – 10,8 proc. noclegów zagranicznych turystów, to okazuje się, że w ciągu czterech najcieplejszych miesięcy z noclegów skorzystała niemal połowa (45,5 proc.) turystów, którzy w ciągu roku odwiedzili województwo. Najrzadziej zaś nocowali w styczniu (4,9 proc.) i lutym (5,6 proc.). Kim byli ci nocujący goście z zagranicy? To głównie Europejczycy – ze Starego Kontynentu pochodziło 87,7 proc....



Agnieszka Jezierska-Markocka

Wydanie: 1/2019, PREZENTUJEMY POLSKIE REGIONY

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne