Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.

Budowanie ścieżki kariery w branży turystycznej

Czy pasja do podróżowania może przerodzić się w ciekawy i dobrze opłacany zawód? Studia na kierunku turystyka i rekreacja z roku na rok przyciągają coraz więcej kandydatów. Dyplom i zdobyta wiedza są dobrym fundamentem do budowania przyszłości i rozwoju w branży, która wciąż zyskuje na atrakcyjności.

 

 rt 2019 03z 20

  Podróże, odkrywanie świata, innych kultur, zbieranie doświadczeń, poznawanie ludzi i ich obyczajów zawsze wzbudzają dużo pozytywnych emocji. Kto z nas nie czeka z utęsknieniem na te momenty, kiedy może wypocząć i oderwać się od codziennej rutyny, wsiąść do samolotu, samochodu, na rower? Za większością aktywności, które możemy wybrać z obszernego kalendarza wydarzeń, stoją ludzie z branży turystycznej. To kierownicy i menedżerowie kawiarni i restauracji, obiektów kultury, hoteli i ośrodków wypoczynkowych, piloci wycieczek, pracownicy biur podróży, urzędów dbających o to, żeby regiony były atrakcyjne dla turystów, obsługa lotnisk i dworców, parków narodowych i lokalnych atrakcji. Branża turystyczna jest interdyscyplinarna i dostępna dla osób o różnych kompetencjach – zdaje się, że wspólnym mianownikiem dla wszystkich, którzy decydują się na rozwój zawodowy w kierunkach turystyki i rekreacji, jest ciekawość świata, ludzi, otwartość i komunikatywność. 

Przyszłość w branży turystycznej

Właściwie przygoda z turystyką zaczyna się zawsze tak samo – od marzeń. Jedni pragną zwiedzać świat, inni chcą znaleźć dobrze płatne i atrakcyjne zajęcie, a jeszcze inni myślą, jak można pogodzić przyjemne z pożytecznym – podróżować i na tym zarabiać. Zacznijmy jednak od prostego pytania: kim chciałbym/ chciałabym być za dziesięć lat? Wyobraźmy to sobie i nie bójmy się zaplanować naszej ścieżki kariery tak, by suma studiów, kursów, szkoleń i odbytych praktyk zawodowych doprowadziła nas do tego celu. – Warto uczyć się przez całe życie, znam przypadki osób, które dopiero po przejściu na emeryturę zdecydowały się założyć gospodarstwa agroturystyczne, pensjonaty. Dopiero w dojrzałym wieku zaczęły się kształcić w kierunku podnoszenia atrakcyjności swoich obiektów i oferowanych usług, a przez to doświadczać, ile pozytywnych emocji daje taka działalność – mówi dr Maciej Dębski, prodziekan Wydziału Nauk o Zarządzaniu i Bezpieczeństwie Społecznej Akademii Nauk w Warszawie. Osoby, które chcą się kształcić i rozwijać w branży turystycznej, powinny mieć bardzo dobry zmysł organizacyjny, ponieważ planowanie jest nieodłączną częścią wykonywanych zawodów związanych z tą dziedziną. Studia na kierunku turystyka i rekreacja z pewnością są interdyscyplinarne. Łączą ze sobą wiele różnych dziedzin: zarządzanie i marketing, nauki społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze, socjologiczne, a także rekreacyjno- zdrowotne. Aby wykreować własną, niepowtarzalną markę, należy nieustannie aktualizować swoją wiedzę i zdobywać nowe umiejętności – czy to na kursach, czy na studiach podyplomowych, czy też na kolejnych studiach o innej specjalności. 

Nie tylko podróżowanie

– Absolwenci studiów turystycznych to nie tylko osoby, które bezbłędnie wskażą na mapie położenie Kostaryki czy opowiedzą o atrakcjach w Madrycie. To młodzi ludzie, którzy mają wiedzę na temat zarządzania marką, budowania tożsamości i wizerunku miejsc i obiektów, marketingu, komunikacji, gospodarki i ekonomii. W tej dynamicznie zmieniającej się branży ważne jest, by nie zatrzymywać się – szukanie nowych, innowacyjnych rozwiązań, opartych na aktualnych trendach, jest bardzo ważne – stwierdza dr hab. Hanna Górska-Warsewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Poza zaplanowaniem swojej ścieżki kariery i dążeniem do postawionych sobie celów bardzo ważne jest nieustanne rozwijanie tzw. kompetencji miękkich. Są to trudniejsze do zmierzenia i oceny umiejętności, często nazywane zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres, dbanie o dobrą atmosferę i komunikację w zespole, logiczne myślenie, motywacja do pracy, wysoka kultura osobista, kreatywność i innowacyjność to tylko niektóre z cech, na które zwracają uwagę pracodawcy. Dlaczego? Otóż bardzo często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż inwestować w rozwój jego zdolności miękkich. Absolwenci szkół wyższych często nie posiadają żadnego doświadczenia. – Dla mnie jako dla pracodawcy – mówi Teresa Górecka, prezes Biura Turystyki ZNP LogosTour – ważne jest, żeby kandydat wykazał się przynajmniej chęcią do zdobywania dodatkowych umiejętności już podczas studiów. A tych jest bardzo dużo. Żyjemy w czasach, które tworzą wiele możliwości rozwoju – można zostać stypendystą unijnego programu Erasmus+, można wyjechać na wolontariat europejski i pomagać w jakimś rejonie turystycznym jako przewodnik dla polskich grup, można podjąć praktyki w branży, zdobyć atrakcyjny staż, być członkiem koła naukowego lub samorządu studenckiego. – Bardzo często studenci, którzy odbywają u nas staże lub praktyki, otrzymują od nas propozycje pracy lub polecamy ich kandydatury do współpracujących z nami instytucji – dodaje Teresa Górecka. 

Praktyka i doświadczenie

Dzięki współpracy szkoły wyższej z firmami i instytucjami z branży, młodzi ludzie mogą zacząć budować ścieżkę kariery od momentu rozpoczęcia nauki. – Studenci SAN mogą wziąć udział w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych Zintegrowany Program Rozwoju Społecznej Akademii Nauk. Dzięki takiej aktywności studenci biorą udział w wizytach studyjnych, praktycznych warsztatach i szkoleniach, indywidualnych ścieżkach tutoringowych. Mogą nabywać umiejętności i kształcić się jako piloci wycieczek, rezydenci, mogą poszerzać wiedzę z zakresu obsługi systemów rezerwacyjnych. Pozwala to zaangażować się studentom oraz pokazać im od praktycznej strony pracę, jaką mogą podjąć po ukończeniu studiów – komentuje wykładowca Społecznej Akademii Nauk Anna Molęda-Kompolt. Absolwenci SAN po ukończonych studiach na kierunku turystyka i rekreacja zostają menedżerami w hotelach, pracują w liniach lotniczych i biurach podróży, wielu z nich zakłada własne biznesy lub rozwija firmy rodzinne – pensjonaty, restauracje, domy zabaw dla dzieci, sale bankietowe. Niektórzy decydują się na działalność pozornie niezwiązaną z kierunkiem – planowanie ślubów i wesel, zarządzanie obiektami kultury, prace w urzędach miast i powiatach. – Nigdy nie jest za późno, aby zdecydować się na zmianę w swoim życiu i rozpocząć pracę w turystyce. Branża ta daje bardzo duże możliwości rozwoju, ale też, jak to było w moim wypadku, pozwala na połączenie obowiązków zawodowych z pasją. Z mojego punktu widzenia doświadczenie i wiedza, jaką zdobyłam podczas wieloletniej pracy w branży human resources, oraz obycie korporacyjne dały mi solidne podstawy do tego, by otworzyć własną agencję eventową, która od 11 lat projektuje i realizuje angażujące i motywujące programy z pogranicza turystyki i marketingu. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że decydując się na rozpoczęcie pracy w turystyce, obrałam najlepszy z możliwych kursów, kurs na Świat! – mówi Magda Pilszak, executive director Dream Poland. 

Quo vadis turystyko?

Eksperci ekonomiczni prognozują w nadchodzących latach, że to właśnie sektor usługowy będzie się rozwijał szybciej niż cała gospodarka, a turystyka będzie najszybciej rozwijającym się segmentem tego sektora. Rynek turystyczny jest mocno rozbudowany, związany z mnóstwem inwestycji i wieloma przedsięwzięciami ekonomicznymi. Dlatego też praca w branży turystycznej to nie tylko biura podróży. Zapotrzebowanie na podróże ciągle rośnie, co powoduje powstawanie nowych miejsc pracy z wieloma możliwościami do wyboru. Miejscem pracy mogą być ośrodki wypoczynkowe, hotele, hostele, pensjonaty, administracja państwowa, własna firma z usługami gastronomicznymi, przewodnickimi, pilockimi, ale jest też możliwość zostania instruktorem, stewardessą czy organizatorem eventów. A i na tym nie kończą się perspektywy. Wystarczy spojrzeć chociażby na rodzaje turystyki, których jest w tym momencie tyle, ile potrafimy wymyślić motywów podróżowania. Turystyka biznesowa, krajowa, weekendowa, sakralna, etniczna, kulturowa, przyrodnicza, szkolna, górska, narciarska, rowerowa, wiejska, miejska, erotyczna, piesza, wędrowna, zorganizowana, autokarowa – to tylko niektóre przykłady form turystyki, a przy każdej z nich możemy rozwinąć kolejne pomysły wykreowania indywidualnej i oryginalnej ścieżki kariery



Małgorzata Piekarska

Wydanie: 3/2019, AKTUALNOŚCI

Polecamy także:

Konkurs EDEN rozstrzygnięty. Zwycięzcą jest…
Gołdap Mazurski Zdrój została zwycięzcą tegorocznego konkursu EDEN na „Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne” w kategorii turystyka zdrowotna i wellness....

Wakacje Polaków według Mondial Assistance
W tym roku na letni urlop wybiera się 65 proc. Polaków. Połowa z nich zostanie w kraju, a druga połowa wyjedzie za granicę. W czołówce najpopularniejszych...

KLM pracuje nad samolotem przyszłości
Holenderskie Linie KLM i Politechnika w Delft rozpoczęły prace nad nowym, paliwooszczędnym modelem samolotu przyszłości. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w...

Co trzeci Polak na urlopie za granicą nie ma ubezpieczenia
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Przy planowaniu zagranicznych wyjazdów warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu zdrowotnym i finansowym. Z raportu...

Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Polityka prywatności