Budowanie ścieżki kariery w branży turystycznej

Czy pasja do podróżowania może przerodzić się w ciekawy i dobrze opłacany zawód? Studia na kierunku turystyka i rekreacja z roku na rok przyciągają coraz więcej kandydatów. Dyplom i zdobyta wiedza są dobrym fundamentem do budowania przyszłości i rozwoju w branży, która wciąż zyskuje na atrakcyjności.

 

 rt 2019 03z 20

  Podróże, odkrywanie świata, innych kultur, zbieranie doświadczeń, poznawanie ludzi i ich obyczajów zawsze wzbudzają dużo pozytywnych emocji. Kto z nas nie czeka z utęsknieniem na te momenty, kiedy może wypocząć i oderwać się od codziennej rutyny, wsiąść do samolotu, samochodu, na rower? Za większością aktywności, które możemy wybrać z obszernego kalendarza wydarzeń, stoją ludzie z branży turystycznej. To kierownicy i menedżerowie kawiarni i restauracji, obiektów kultury, hoteli i ośrodków wypoczynkowych, piloci wycieczek, pracownicy biur podróży, urzędów dbających o to, żeby regiony były atrakcyjne dla turystów, obsługa lotnisk i dworców, parków narodowych i lokalnych atrakcji. Branża turystyczna jest interdyscyplinarna i dostępna dla osób o różnych kompetencjach – zdaje się, że wspólnym mianownikiem dla wszystkich, którzy decydują się na rozwój zawodowy w kierunkach turystyki i rekreacji, jest ciekawość świata, ludzi, otwartość i komunikatywność. 

Przyszłość w branży turystycznej

Właściwie przygoda z turystyką zaczyna się zawsze tak samo – od marzeń. Jedni pragną zwiedzać świat, inni chcą znaleźć dobrze płatne i atrakcyjne zajęcie, a jeszcze inni myślą, jak można pogodzić przyjemne z pożytecznym – podróżować i na tym zarabiać. Zacznijmy jednak od prostego pytania: kim chciałbym/ chciałabym być za dziesięć lat? Wyobraźmy to sobie i nie bójmy się zaplanować naszej ścieżki kariery tak, by suma studiów, kursów, szkoleń i odbytych praktyk zawodowych doprowadziła nas do tego celu. – Warto uczyć się przez całe życie, znam przypadki osób, które dopiero po przejściu na emeryturę zdecydowały się założyć gospodarstwa agroturystyczne, pensjonaty. Dopiero w dojrzałym wieku zaczęły się kształcić w kierunku podnoszenia atrakcyjności swoich obiektów i oferowanych usług, a przez to doświadczać, ile pozytywnych emocji daje taka działalność – mówi dr Maciej Dębski, prodziekan Wydziału Nauk o Zarządzaniu i Bezpieczeństwie Społecznej Akademii Nauk w Warszawie. Osoby, które chcą się kształcić i rozwijać w branży turystycznej, powinny mieć bardzo dobry zmysł organizacyjny, ponieważ planowanie jest nieodłączną częścią wykonywanych zawodów związanych z tą dziedziną. Studia na kierunku turystyka i rekreacja z pewnością są interdyscyplinarne. Łączą ze sobą wiele różnych dziedzin: zarządzanie i marketing, nauki społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze, socjologiczne, a także rekreacyjno- zdrowotne. Aby wykreować własną, niepowtarzalną markę, należy nieustannie aktualizować swoją wiedzę i zdobywać nowe umiejętności – czy to na kursach, czy na studiach podyplomowych, czy też na kolejnych studiach o innej specjalności. 

Nie tylko podróżowanie

– Absolwenci studiów turystycznych to nie tylko osoby, które bezbłędnie wskażą na mapie położenie Kostaryki czy opowiedzą o atrakcjach w Madrycie. To młodzi ludzie, którzy mają wiedzę na temat zarządzania marką, budowania tożsamości i wizerunku miejsc i obiektów, marketingu, komunikacji, gospodarki i ekonomii. W tej dynamicznie zmieniającej się branży ważne jest, by nie zatrzymywać się – szukanie nowych, innowacyjnych rozwiązań, opartych na aktualnych trendach, jest bardzo ważne – stwierdza dr hab. Hanna Górska-Warsewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Poza zaplanowaniem swojej ścieżki kariery i dążeniem do postawionych sobie celów bardzo ważne jest nieustanne rozwijanie tzw. kompetencji miękkich. Są to trudniejsze do zmierzenia i oceny umiejętności, często nazywane zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres, dbanie o dobrą atmosferę i komunikację w zespole, logiczne myślenie, motywacja do pracy, wysoka kultura osobista, kreatywność i innowacyjność to tylko niektóre z cech, na które zwracają uwagę pracodawcy. Dlaczego? Otóż bardzo często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż inwestować w rozwój jego zdolności miękkich. Absolwenci szkół wyższych często nie posiadają żadnego doświadczenia. – Dla mnie jako dla pracodawcy – mówi Teresa Górecka, prezes Biura Turystyki ZNP LogosTour – ważne jest, żeby kandydat wykazał się przynajmniej chęcią do zdobywania dodatkowych umiejętności już podczas studiów. A tych jest bardzo dużo. Żyjemy w czasach, które tworzą wiele możliwości rozwoju – można zostać stypendystą unijnego programu Erasmus+, można wyjechać na wolontariat europejski i pomagać w jakimś rejonie turystycznym jako przewodnik dla polskich grup, można podjąć praktyki w branży, zdobyć atrakcyjny staż, być członkiem koła naukowego lub samorządu studenckiego. – Bardzo często studenci, którzy odbywają u nas staże lub praktyki, otrzymują od nas propozycje pracy lub polecamy ich kandydatury do współpracujących z nami instytucji – dodaje Teresa Górecka. 

Praktyka i doświadczenie

Dzięki współpracy szkoły wyższej z firmami i instytucjami z branży, młodzi ludzie mogą zacząć budować ścieżkę kariery od momentu rozpoczęcia nauki. – Studenci SAN mogą wziąć udział w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych Zintegrowany Program Rozwoju Społecznej Akademii Nauk. Dzięki takiej aktywności studenci biorą udział w wizytach studyjnych, praktycznych warsztatach i szkoleniach, indywidualnych ścieżkach tutoringowych. Mogą nabywać umiejętności i kształcić się jako piloci wycieczek, rezydenci, mogą poszerzać wiedzę z zakresu obsługi systemów rezerwacyjnych. Pozwala to zaangażować się studentom oraz pokazać im od praktycznej strony pracę, jaką mogą podjąć po ukończeniu studiów – komentuje wykładowca Społecznej Akademii Nauk Anna Molęda-Kompolt. Absolwenci SAN po ukończonych studiach na kierunku turystyka i rekreacja zostają menedżerami w hotelach, pracują w liniach lotniczych i biurach podróży, wielu z nich zakłada własne biznesy lub rozwija firmy rodzinne – pensjonaty, restauracje, domy zabaw dla dzieci, sale bankietowe. Niektórzy decydują się na działalność pozornie niezwiązaną z kierunkiem – planowanie ślubów i wesel, zarządzanie obiektami kultury, prace w urzędach miast i powiatach. – Nigdy nie jest za późno, aby zdecydować się na zmianę w swoim życiu i rozpocząć pracę w turystyce. Branża ta daje bardzo duże możliwości rozwoju, ale też, jak to było w moim wypadku, pozwala na połączenie obowiązków zawodowych z pasją. Z mojego punktu widzenia doświadczenie i wiedza, jaką zdobyłam podczas wieloletniej pracy w branży human resources, oraz obycie korporacyjne dały mi solidne podstawy do tego, by otworzyć własną agencję eventową, która od 11 lat projektuje i realizuje angażujące i motywujące programy z pogranicza turystyki i marketingu. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że decydując się na rozpoczęcie pracy w turystyce, obrałam najlepszy z możliwych kursów, kurs na Świat! – mówi Magda Pilszak, executive director Dream Poland. 

Quo vadis turystyko?

Eksperci ekonomiczni prognozują w nadchodzących latach, że to właśnie sektor usługowy będzie się rozwijał szybciej niż cała gospodarka, a turystyka będzie najszybciej rozwijającym się segmentem tego sektora. Rynek turystyczny jest mocno rozbudowany, związany z mnóstwem inwestycji i wieloma przedsięwzięciami ekonomicznymi. Dlatego też praca w branży turystycznej to nie tylko biura podróży. Zapotrzebowanie na podróże ciągle rośnie, co powoduje powstawanie nowych miejsc pracy z wieloma możliwościami do wyboru. Miejscem pracy mogą być ośrodki wypoczynkowe, hotele, hostele, pensjonaty, administracja państwowa, własna firma z usługami gastronomicznymi, przewodnickimi, pilockimi, ale jest też możliwość zostania instruktorem, stewardessą czy organizatorem eventów. A i na tym nie kończą się perspektywy. Wystarczy spojrzeć chociażby na rodzaje turystyki, których jest w tym momencie tyle, ile potrafimy wymyślić motywów podróżowania. Turystyka biznesowa, krajowa, weekendowa, sakralna, etniczna, kulturowa, przyrodnicza, szkolna, górska, narciarska, rowerowa, wiejska, miejska, erotyczna, piesza, wędrowna, zorganizowana, autokarowa – to tylko niektóre przykłady form turystyki, a przy każdej z nich możemy rozwinąć kolejne pomysły wykreowania indywidualnej i oryginalnej ścieżki kariery



Małgorzata Piekarska

Wydanie: 3/2019, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail