Silne wzrosty w dziedzinie konferencji, kongresów i eventów równoważą spadki w sektorze klasycznych targów i wystaw. Segment tradycyjnych wyjazdów biznesowych jest na stałym poziomie.
Te trendy pokrywają się z wynikami najnowszych analiz IPK International zamieszczonymi w World Travel Monitor oraz „barometrem spotkań i eventów” (MEBA) zaprezentowanym przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) wspólnie z Europejskim Stowarzyszeniem Centrów Imprezowych (EVVC) i Niemieckim Biurem Turystyki Kongresowej (GCB). W 2018 r. odbyto ogółem 13 mln podróży w celach biznesowych do Niemiec z Europy, która jest największym rynkiem źródłowym dla niemieckiej turystyki przyjazdowej. To niewielki plus, o 0,6 proc. – Niemcy wciąż pozostają najważniejszym celem wyjazdów biznesowych Europejczyków, i to ze sporą przewagą nad Francją (4,9 mln) i Włochami (3,9 mln). Liczba Europejczyków, którzy przyjechali do Niemiec w podróży biznesowej, wzrosła do 7 mln, co stanowi wzrost o 4,5 proc. Czynnikiem napędowym tego wzrostu są kongresy i konferencje, które zaliczyły skok o 6,7 proc. do 4,3 mln, oraz wyjazdy motywacyjne i integracyjne, w których wzięło udział 0,65 mln osób (plus 26,9 proc.) – zauważa Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT. Jednocześnie jednak liczba międzynarodowych gości przyjeżdżających z zamiarem wzięcia udziału w targach i wystawach ponownie zmniejszyła się o 4,9 proc. do 2,04 mln. Chociaż tradycyjne przyjazdy biznesowe z europejskich rynków źródłowych zanotowały spadek o 3,7 proc. do 5,9 mln, to jednak udział tego typu podróży w całym rynku turystyki biznesowej wciąż utrzymuje się na poziomie 46 proc. Zdecydowanie mniejszy segment podróży biznesowych z krajów zamorskich wzrósł za to ponadprzeciętnie w 2018 r. o 7 proc., sięgając 2,5 mln. Zarejestrowano 1,3 mln przyjazdów na konferencje, kongresy i zjazdy, co stanowi 9-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród ogółem 412 mln uczestników imprez w Niemczech, których przeanalizował MEBA 2018/2019, w 2018 r. 37,2 mln przyjechało z zagranicy, co odpowiada udziałowi na poziomie 9 proc. Z 2,1-procentowym plusem w stosunku do poprzedniego roku turystyka przyjazdowa wnosi znaczący wkład w pozytywny rozwój całego rynku MICE.