Kształcenie w zakresie geoturystyki jest wymogiem rynku usług turystycznych i odpowiedzią na potrzeby społeczne

Świadomość społeczna dotycząca znajomości mechanizmów przyrodniczych jest nieporównanie większa, a zainteresowanie geodziedzictwem przeżywa renesans. Jest to swego rodzaju fascynacja obiektami – podkreślają dr hab. inż. Anna Waśkowska, kierownik Katedry Geologii Ogólnej i Geoturystyki na Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH, oraz dr inż. Ewa Welc, pracownik tej katedry, redaktor czasopisma „Geotourism/Geoturystyka”.

 rt 2019 06ea 17

  Jak wygląda kształcenie w zakresie turystyki na Akademii Górniczo-Hutniczej? Akademia Górniczo-Hutnicza ma wieloletnią praktykę w dydaktyce ukierunkowanej na turystykę. W ostatnich latach dużym zainteresowaniem cieszył się kierunek Turystyka i Rekreacja (TiR), który funkcjonował na Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska. Obecnie zmieniamy nieco profil kształcenia i od nowego roku akademickiego 2019/2020 na miejsce TiR wprowadzamy kierunek studiów Geoturystyka. Są to trzyletnie studia licencjackie oraz dwuletnie magisterskie. 

Czym jest „geoturystyka”?

Definicji geoturystyki jest kilka. Nie wchodząc zbytnio w niuanse, geoturystyka – to jedna z form turystyki, która koncentruje się na zasobach dziedzictwa przyrodniczego Ziemi. Bezpośrednim przedmiotem jej zainteresowania są obiekty przyrody nieożywionej stanowiące formy geomorfologiczne, czyli przykładowo formacje skałkowe, wulkany, jaskinie czy wodospady, przedstawiające przebieg współczesnych lub przeszłych procesów geologicznych, ale również są to miejsca występowania lub zbiory spektakularnych formacji skalnych, cennych minerałów, skał i skamieniałości, a także powiązanego z ich obecnością dziedzictwa kulturowego, m.in. dziedzictwa górniczego czy rzemiosła (np. kamieniarstwo, ceramika, kowalstwo). Każdy z wymienionych obiektów ma swoją historię, często bardzo skomplikowaną. Można tu zacytować słowa Dona Eichera, autora książki „Czas Geologiczny”, że każda skała ma swoje własne dzieje. 

Co nowatorskiego mogą zaoferować na rynku absolwenci tego kierunku?

Z punktu widzenia zainteresowań turysty wymienione kierunki geoturystyczne nie są ani niczym nowym, ani też niczym odkrywczym. W zasadzie zainteresowanie spektakularnymi obiektami dziedzictwa Ziemi towarzyszy turystom od zawsze. Aczkolwiek w toku rozwoju turystyki wyłonił się specyficzny rodzaj turysty, który nastawiony jest na odkrywanie i poznawanie, ale jednocześnie oczekuje on atrakcyjnego i dobrze zorganizowanego produktu, w tym wypadku produktu geoturystycznego. Trzeba pamiętać, że współczesny turysta nie lubi marnować czasu, jest zdeterminowany, aby go jak najefektowniej wykorzystać, preferuje gotowe rozwiązania, produkty lub półprodukty, do których zaliczamy nie tylko przygotowanie i uprzystępnienie obiektu, czy udostępnienie pakietu informacyjnego, ale także przygotowanie i poprowadzenie kompleksowej imprezy geoturystycznej. Tak więc naturalną konsekwencją specjalizacji w obrębie turystyki okazało się samorzutne wyodrębnienie się sektorów, w tym geoturystyki. 

Czyli to nowa gałąź turystyki i nowatorski kierunek studiów?

Niezupełnie. Akademia Górniczo- Hutnicza, jako pierwsza w Polce, już w 2003 r. rozpoczęła kształcenie w zakresie geoturystyki. Nie był to samodzielny kierunek studiów, ale specjalność prowadzona pod pieczą kadry naukowo-badawczej Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony...


Wydanie: 6/2019, WYWIAD RYNKU TURYSTYCZNEGO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail