Potrzebna ochrona pasażerów – apeluje ECTAA

Francuska linia lotnicza Aigle Azur to najnowsza pozycja na długiej liście linii lotniczych, które zawiesiły swoją działalność.

 

 rt 2019 09a 02

  Tym razem poszkodowanych zostało ponad 13 tys. podróżnych pozostawionych bez opieki oraz tysiące pasażerów, którzy zdążyli wykupić bilety – teraz bezwartościowe. To kolejny dowód na brak właściwej ochrony konsumentów na wypadek upadłości czy zawieszenia działalności przez linie lotnicze. Druga co do wielkości francuska linia lotnicza Aigle Azur od 7 września zawiesiła działalność. Na stronie internetowej przewoźnika znajduje się informacja o odwołaniu wszystkich lotów i instrukcja dla pasażerów, jak zakupić bilet powrotny. – Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama – pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez realnych szans na zwrot pieniędzy za niewykorzystane. W chwili obecnej pasażerowie wykupujący sam przelot nie są odpowiednio chronieni – powiedział Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA. Unijna dyrektywa w sprawie podróży zorganizowanych zabezpiecza pasażerów, którzy wykupili imprezę turystyczną, także przed upadłością linii lotniczych. Mechanizm ten nie obejmuje jednak pasażerów, którzy wykupili tylko przelot. Biura podróży i organizatorzy wycieczek są objęci obowiązkiem posiadania kosztownych gwarancji finansowych i/lub ubezpieczenia na wypadek niewypłacalności. Wobec przewoźników nie stosuje się jednak równoważnych wymagań, które zwiększyłyby ochronę ich klientów. Obecna struktura branży lotniczej w Europie wskazuje, że w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadłości linii lotniczych. ECTAA ubolewa nad faktem, że ustawodawcy unijni i krajowi nie są na tyle zdeterminowani, by objąć ochroną swoich obywateli. Pomimo przekonujących wyników dwóch dużych badań dotyczących upadłości europejskich linii lotniczych, które oceniały ich wpływ na pasażerów i wskazywały możliwe rozwiązania, europejscy ustawodawcy nie zdecydowali się na ustanowienie prawa chroniącego pasażerów. ECTAA przyjmuje to z rozczarowaniem, tym bardziej że badanie z 2011 r. jasno wykazało, że najskuteczniejszym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych. ECTAA od wielu lat wzywa do utworzenia obowiązkowego mechanizmu chroniącego pasażerów, którego koszty ponosiliby przewoźnicy. 


Wydanie: 9/2019, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail