Niemcy zajmują 1. miejsce w Nation Brands Index – Renomowany ranking analizuje również najważniejsze problemy ogólnoświatowe – Wyniki badań rynku potwierdzają skuteczność strategii odbudowy.
Niemiecka branża turystyczna odnotowuje znaczący wzrost zainteresowania wśród turystów z zagranicy. Ten trend jest zgodny z rezultatami najnowszego badania wizerunku Niemiec na świecie.
Platforma Site Minder's World Hotel Index odnotowuje w październiku 2021 udział gości zagranicznych w rezerwacjach pokoi w hotelach niemieckich na poziomie 30,8 procent w 400 globalnych kanałach rezerwacji hotelowych. Wedle tych informacji udział turystyki przyjazdowej w tych kanałach rezerwacji powrócił do poziomu sprzed kryzysu.
Jednocześnie wiodące na świecie przedsiębiorstwo z branży badań rynku Ipsos ogłosiło właśnie, że Niemcy po raz kolejny zajęły pierwsze miejsce w renomowanym rankingu marek narodowych Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2021. Kanada (70,64 punktów) i Japonia (70,52 punktów) uplasowały się kolejno na drugim i trzecim miejscu. Od 2008 roku Niemcy zawsze znajdują się w TOP 3 w rankingu NBI.
- Najnowsze raporty pokazują bezpośrednie korelacje między doskonałą reputacją Niemiec, rosnącą chęcią podróżowania na naszych rynkach źródłowych, naszymi antycyklicznymi akcjami marketingowymi i skuteczną strategią odbudowy turystyki przyjazdowej, a także pozycjonowaniem Niemiec jako celu podróży w warunkach coraz ostrzejszej konkurencji - mówi Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemeickiej Centrali Turystyki (DZT).
w branży”.
W ogólnym rankingu NBI 2021 Niemcy otrzymały 71,06 punktów, o 1,94 więcej niż w roku poprzednim, co zarazem stanowi najwyższy średni wynik mierzony w historii NBI.
Niemcy weszły do pierwszej dziesiątki w pięciu z sześciu kategorii, w których NBI ocenia wartość marki krajów: eksport, rząd, kultura, turystyka i imigracja/inwestycje. W kategorii „Turystyka” Niemcy uzyskały 73,24 pkt, co jest oceną o 2,65 pkt lepszą niż w roku ubiegłym i w rezultacie oznacza 10. miejsce w rankingu globalnym. W podkategoriach dotyczących miejsc i atrakcji turystycznych ponadprzeciętnym uznaniem cieszą się zwłaszcza „zabytki architektoniczne” i „miasta tętniące życiem”, które zajmują 7. miejsce.
Oprócz ogólnego porównania wizerunku, NBI identyfikuje pięć najważniejszych, zdaniem respondentów, problemów o charakterze ogólnoświatowym. Według NBI kwestiami wymagającymi najpilniejszej interwencji w 2021 roku są ochrona środowiska i zasobów naturalnych, a następnie ograniczenie ubóstwa, poprawa warunków i jakości życia, rozwiązywanie kryzysów zdrowotnych oraz ochrona praw człowieka. Oceniając wdrażane koncepcje rozwiązań tych problemów respondenci umieścili Niemcy na drugim miejscu w zestawieniu globalnym oraz na pierwszym miejscu w obszarze zarządzania zdrowiem. Na potrzeby NBI 2021 w okresie od 6 lipca do 13 sierpnia 2021 roku przeprowadzono ponad 60 tys. reprezentatywnych dla populacji ankiet z osobami powyżej 18 roku życia
w 20 krajach.
Według firmy badawczej Forward Keys zajmującej się analizowaniem ruchu lotniczego do lipca 2021 roku liczba międzynarodowych przylotów do Niemiec wzrosła do około jednej czwartej analogicznej wielkości z 2019 r., a w sierpniu i wrześniu 2021 r. sięgnęła około jednej trzeciej poziomu sprzed kryzysu.
Sprzedaż biletów kolejowych relacji międzynarodowych do Niemiec za pośrednictwem kanałów sprzedaży e-commerce Deutsche Bahn wyniosła od stycznia do lipca 2021 roku 37,0 proc. wielkości za analogiczny okres 2019 roku, 41,5 proc. do sierpnia i 44,3 proc. do września 2021 roku. MKG Consulting szacuje obłożenie hoteli (przez gości z kraju i zagranicy) na 52,2% w ostatnim tygodniu lipca, na koniec sierpnia na 54,1%, zaś na koniec września na 56,2 % w stosunku do danych sprzed pandemii.