polska

Kopalnia Soli „Wieliczka” podsumowuje 2021 rok

2022-01-20

Kopalnia, mimo trwającej pandemii, rok 2021 zakończyła z sukcesami, obsługując przez cały rok blisko 700 tysięcy gości.

komora1
Jak cała branża podróży, w minionym roku również kopalnia liczyć mogła na ożywienie ruchu turystycznego. W 2021 roku wielickie podziemia zwiedziło 693,6 tys. osób. To o ponad57%zwiedzających więcej niż w roku 2020, ale jednocześnie tylko 37% gości z rekordowego 2019 roku (w 2021 Trasa Turystyczna była zamknięta przez 77 dni, w 2020 przez 140 dni).

Drugi rok z rzędu dominowała przede wszystkim turystyka krajowa:69% ruchu stanowili turyści krajowi, a 31% zagraniczni, podczas gdy przed pandemią proporcje były odwrotne. – Polacy wrócili do krajowej turystyki, chętnie odwiedzając miejsca o szczególnym znaczeniu dla naszego kraju, które gwarantują wysoki poziom świadczenia usług, ale też są celem szkolnych wycieczek. Bardzo nas to cieszy. Stopniowa odbudowa ruchu turystycznego, ale też uruchamiane programy dla branży turystycznej, takim obiektom jak kopalnia w Wieliczce, pomagają utrzymać miejsca pracy i odpowiednio dbać o zwiedzane przez gości zabytkowe rejony  - mówi Paweł Nowak, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.    

W 2021 roku z zagranicy najczęściej do kopalni przyjeżdżali mieszkańcy Europy. Wśród gości zagranicznych dominowali Francuzi, Niemcy, Brytyjczycy, Hiszpanie, Włosi, Czesi, Litwini, obywatele Stanów Zjednoczonych Ameryki i Niderlandów, a także Grecy. W pierwszej 20 krajów 95% stanowiły nacje europejskie, a 5% amerykańskie (USA). Po języku polskim (66,3%) najpopularniejszym językiem oprowadzania był angielski (21,8%), a po nim hiszpański (3,0%), francuski (2,8%) i włoski (2,3%).

Ten rok zapowiada się pracowicie: – W 2022 założyliśmy dalszy wzrost odwiedzających, do poziomu 46% liczby gości w roku sprzed pandemii. Prognozujemy, że zabytkowe podziemia odwiedzi około 850 tysięcy  gości. Szczególnie mocno liczymy na rodziny z dziećmi i grupy szkolne, pod tym kątem rozwijać się będzie oferta i programy zwiedzania – zapowiada Damian Konieczny, Dyrektor Wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.  – Prowadzone przez nas analizy statystyk pokazują jak bardzo pandemia wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. 78% biletów na zwiedzanie tras w 2020 i 77% w 2021 roku zakupili  turyści indywidualni. W 2019 aż 45% stanowiły grupy zorganizowane.  W 2021 roku nastąpił wyraźnie widoczny rozkwit turystyki rodzinnej, a w ostatnich miesiącach roku także szkolnej. Od stycznia do grudnia 2021 grupy stanowiły zaledwie 23% (w 2020: 22%), w tym wycieczki szkolne 8% (w 2020: 1,4%). W ożywieniu przyjazdów grupowych pomogły m.in.  programy rządowe, jak bon turystyczny czy akcja Ministerstwa Edukacji Narodowej „Poznaj Polskę”.

W 2021 roku 35% biletów zostało zakupionych online, pozostałe 65% to bilety kupione na miejscu lub rezerwacje grupowe. Trasa Górnicza od wybuchu pandemii pozostaje zamknięta. Ztężni solankowej skorzystało w 2021 ponad 123,2 tys. osób, to o 10% mniej niż rok wcześniej, w miesiącach jej otwarcia.


Polecamy

To też może Cię zainteresować









 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail