przewoźnicy

200 tys. pasażerów dziennie w PKP Intercity

2022-09-14

Tegoroczne wakacje były intensywnym okresem dla PKP Intercity. Wprowadzone zostały szerokie zmiany ofertowe i udogodnienia dla podróżnych, które zaowocowały kolejnymi rekordami frekwencji. Od początku czerwca do końca sierpnia 2022 roku z usług przewoźnika skorzystało 18,5 mln podróżnych. To o ponad 6 mln więcej niż w czasie ubiegłorocznego sezonu letniego.

PKP infografiki wakacje 01

Wprowadzenie dynamicznego systemu sprzedaży w kategoriach ekonomicznych z początkiem maja, spowodowało znaczny wzrost zainteresowania usługami przewozowymi PKP Intercity. Funkcjonowanie oferty Promo przy systematycznych inwestycjach w nowoczesny tabor, przyczyniło się do większego zainteresowania podróżami w dni powszednie oraz zwiększenia średniej frekwencji w pociągach. Efekty wprowadzonej oferty były widoczne już w maju, który należał do pierwszego miesiąca w tym roku z rekordowymi wynikami przewozowymi, kiedy to ponad 5,26 miliona osób podróżowało z PKP Intercity.

Następne miesiące to kontynuacja trendu wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z PKP Intercity podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu - blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób - ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 r. stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity.

Tegoroczne 18,5 mln pasażerów to o 49% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy to podróże z PKP Intercity wybrało blisko 12,4 mln osób. To także znaczący wzrost (30%) w stosunku do okresu czerwiec-sierpień 2019 roku – ostatnich wakacji przed pandemicznymi ograniczeniami.  Wtedy z usług przewoźnika skorzystało ponad 14,1 mln pasażerów.

Od początku roku do końca sierpnia pociągami PKP Intercity podróżowało już ponad 38,6 mln osób. To niemal 17 mln więcej (78%) niż w tym samym czasie w ubiegłym roku – wówczas po 8 miesiącach było ponad 21,6 mln pasażerów. To także 18% lepszy wynik niż w analogicznym okresie rekordowego do tej pory 2019 roku, kiedy to po sierpniu PKP Intercity mogło pochwalić się 32,7 mln podróżnych.

Dzięki olbrzymim inwestycjom w nowoczesny tabor i poprawę komfortu podróżowania kolej odnotowuje stały wzrost liczby pasażerów. Wakacyjne wyniki pokazują, że staje się ona podstawowym środkiem transportu dla coraz większej liczby Polaków. Cieszy nas to tym bardziej, że kolej to najbardziej przyjazny środowisku naturalnemu środek transportu zbiorowego. Nasze działania mają na celu, aby jego dostępność była jak największa. Dlatego PKP Intercity rozwija siatkę połączeń, dzięki czemu z jego usług mogą korzystać kolejni Polacy, także mieszkańcy mniejszych miast i miejscowości. Jestem przekonany, że w następne wakacje jeszcze więcej Polaków wybierze się na wypoczynek z narodowym przewoźnikiem. Widząc to ogromne zainteresowanie, tym mocniej dążymy do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna  – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.   

Rekordowe zainteresowanie wystąpiło w okolicach długich weekendów. Najpierw przewoźnik pobił dzienny rekord 19 czerwca, kiedy przewiózł 247 tys. pasażerów. Jednak już 12 sierpnia PKP Intercity pochwaliło się jeszcze wyższym wynikiem. Tego dnia jego składami pojechało 251 tys. osób.

Jak co roku największym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy nad polskie morze - najpopularniejsze były podróże między Warszawą a Trójmiastem.

Z początkiem lipca PKP Intercity wprowadziło nową ofertę – Taniej z Bliskimi. Oferta skierowana do rodzin i małych grup dostępna jest w kategoriach IC oraz TLK – dzięki niej już nawet 2 osoby podróżujące wspólnie mogą zakupić bilety o 30% taniej. Z promocji mogą skorzystać również pasażerowie uprawnieni do ulg ustawowych – łącząc ofertę z ulgą.

Taniej z Bliskimi okazało się konkurencyjną i atrakcyjną ofertą. Jej pierwsze dwa miesiące funkcjonowania – lipiec i sierpień – przyniosły 702 tysiące sprzedanych biletów. Dzięki nim blisko 1,8 mln podróżnych cieszyło się tańszymi podróżami.

Dążymy do tego, aby podróże z PKP Intercity były jeszcze bardziej dostępne, zarówno pod względem oferty połączeń, jak i cen biletów. Oferta Taniej z Bliskimi była odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy chcą podróżować po Polsce. Dzięki jej wprowadzaniu przejazd koleją w kilka osób stał się konkurencyjny kosztowo względem podróży samochodem. Cieszymy się, że Polacy polubili naszą ofertę i tłumnie z niej skorzystali. Możliwość tańszych podróży znacząco przyczyniła się do osiągnięcia rekordowego wyniku – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Zakup biletów na połączenia kolejowe staje się coraz prostszy – na przełomie maja i czerwca bilety PKP Intercity pojawiły się w aplikacji mPay oraz e-podróżnik.pl. To efekt współpracy podjętej w ramach nowego modelu sprzedaży agencyjnej. Oferta PKP Intercity dostępna w zewnętrznych platformach jest częścią strategii Spółki, która za cel stawia sobie uproszczenie i usprawnienie procesu obsługi pasażerów poprzez wprowadzenie rozwiązań cyfrowych. Od teraz możliwości zakupu biletu są jeszcze bardziej intuicyjne, szybsze i prostsze – spełniają więc wymagania podróżnych. Rozwiązanie to również zostało pozytywnie przyjęte. Do połowy sierpnia sprzedano 200 tys. biletów w aplikacjach mPay i e-podróżnik.

Wakacyjny rozkład jazdy pozwolił na dojazdy do najpopularniejszych kurortów i turystycznych destynacji. Codziennie na tory wyruszało średnio 436 pociągów – to o 11 połączeń więcej niż w ostatnim roku przed pandemią. PKP Intercity uruchomiło połączenia sezonowe, pozwalające na dojazdy do ulubionych ośrodków turystycznych Polaków. Podróżni mogli wybierać spośród 414 miast i miejscowości, w których zatrzymywały się pociągi przewoźnika.

Przez całe wakacje analitycy PKP Intercity monitorowali frekwencję i zainteresowanie danymi przejazdami. Pozwoliło to na wzmacnianie składów nadprogramowymi wagonami na najpopularniejszych trasach – tam gdzie tylko było to możliwe. Aby zapewnić możliwie jak najwięcej dodatkowych miejsc 2794 pociągi zostały wzmocnione 4542 wagonami. To około dwa razy więcej niż podczas wakacji w 2019 roku, kiedy to do 1370 składów dodano 2283 dodatkowe wagony. W okresie długich weekendów – czerwcowego i sierpniowego, kiedy zainteresowanie przejazdami sięgało zenitu – przewoźnik uruchamiał również dodatkowe pociągi.

Od września więcej pociągów ze Strefami Ciszy

PKP Intercity wprowadza kolejne udogodnienia dla podróżnych. Od 4 września, w ramach pilotażu, funkcjonują Strefy Ciszy w pociągach kategorii IC, które obsługiwane są elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. W popularnych PesaDARTACH i Flirtach wydzielone zostały strefy dla tych, którzy preferują podróżować w ciszy, dzięki czemu mogą podczas trasy pracować, uczyć się lub czytać. Niepożądane są tutaj m.in. rozmowy przez telefon, głośne słuchanie muzyki czy używanie dzwonków i dźwięków w urządzeniach elektronicznych. Strefy ciszy sprawdzają się od kilku lat w pociągach Pendolino, ciesząc się niesłabnącym zainteresowaniem – od kwietnia 2016 roku skorzystało z nich ponad 3 miliony pasażerów. Wprowadzenie Stref Ciszy w wybranych pociągach kategorii IC to wyjście naprzeciw oczekiwaniom podróżnych. Udogodnienie zostało zaproponowane w ramach uruchomionego w tym roku formularza. Za jego pomocą PKP Intercity chce poznać pomysły i spostrzeżenia miłośników kolei, ale każdy kto interesuje się koleją może zgłosić swoją inicjatywę.


Polecamy

To też może Cię zainteresować









 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail