Jak wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, organizatorzy turystyki w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku wysłali na wczasy blisko 3,2 mln osób. W analogicznym okresie 2021 roku podróżnych było zaledwie 1,6 mln. Po okresie kryzysu, wywołanego pandemią, branża turystyczna w ekspresowym tempie odrabia straty.
Od stycznia do czerwca 2022 roku organizatorzy turystyki zawarli ponad 1,1 mln umów o imprezy turystyczne obejmujących niemal 3,2 mln podróżnych. To nadal o milion mniej niż w I półroczu 2019 roku (ostatnim przed pandemią). Można jednak zauważyć, że z miesiąca na miesiąc popyt wraca do normy. O ile jeszcze w I kwartale był dużo niższy (1,1 mln podróżnych w 2022 w porównaniu do 2 mln w 2019), o tyle w II kwartale praktycznie dorównał czasom sprzed pandemii. Był to najlepszy kwartał dla branży od niemal 3 lat (liczba klientów biur podróży przekroczyła 2 mln na kwartał po raz pierwszy od III kwartału 2019 roku).
- Minione półrocze z pewnością trudno nazwać spokojnym i sprzyjającym odpoczynkowi. Wybuch wojny na Ukrainie czy wysoka inflacja były źródłem niepokoju dla większości Polaków. Mimo to nie zrezygnowali oni z wyjazdów. W dużej mierze przyczynił się do tego efekt tzw. odroczonego popytu. Wiele osób odkładało wyjazd przez ostatnie dwa lata z obawy o zdrowie oraz niedogodności związane z obostrzeniami – mówi Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Fundusz Gwarancyjnego odpowiedzialny za obszar turystyki.
Połowa turystów objętych umowami z biurami podróży w pierwszym półroczu 2022 roku wybrała wczasy zagraniczne (w Europie lub poza nią) z przelotem czarterowym - na taką opcję zdecydowało się ponad 1,6 mln osób. Na drugim miejscu znalazły się wycieczki na terenie Polski bądź do krajów ościennych (ok. 1 mln osób). Z kolei ponad 300 tys. klientów przedsiębiorców turystycznych wybrało wyjazd do jednego z krajów europejskich wraz z transportem, jednak innym niż lot czarterowy (np. autokarem).
Zanim wyjedziesz – sprawdź organizatora
Warto pamiętać o tym, że zanim zdecydujemy się wykupić imprezę turystyczną powinniśmy sprawdzić jej organizatora, np. na stronie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (tfg.ufg.pl), gdzie znajdziemy ewidencję przedsiębiorców turystycznych (zakładka „Ewidencja”). Dowiemy się z niej, czy podmiot, z usług którego chcemy skorzystać, działa zgodnie z prawem, tj. uzyskał wpis do odpowiedniego rejestru oraz posiada zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności.
- Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 4400 organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Nie warto decydować się na oferty podmiotów, które nie przestrzegają przepisów. Ich klienci nie są bowiem objęci gwarancjami funduszy turystycznych. W razie problemów takiego organizatora turyści mogą być zmuszeni do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej – mówi Marek Niechciał.
Przypomnijmy, że Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, zarządzany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, zapewnia podróżnym wsparcie w przypadku niewypłacalności organizatora imprezy turystycznej – pokrywa koszty powrotu do kraju, kontynuacji wycieczki lub zwrotu 100% środków osobom, które opłaciły wycieczkę, ale nie zdążyły na nią wyjechać. TFG uruchamiany jest w sytuacji, gdy podstawowe zabezpieczenie posiadane przez organizatora (np. gwarancja ubezpieczeniowa) nie pokryje wszystkich kosztów. Dodatkowo, UFG obsługuje również Turystyczny Fundusz Pomocowy, który zapewnia zwrot 100% środków w przypadku odwołania wycieczki z przyczyn niezależnych od organizatora (jak np. kataklizm, wojna etc.).