badania rynku

Podkarpacki Barometr Turystyczny

2022-11-09

Za nami gorące – także w kontekście turystycznym – miesiące roku. Na jesienne wieczory (i nie tylko) Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna przygotowała lekturę obowiązkową dla branży turystycznej i okołoturystycznej – Podkarpacki Barometr Turystyczny 2021-2022. Pozwoli ona chłodnym okiem spojrzeć na podkarpacką turystykę.

PBT 2021 2022 interactive 1
Podkarpacki Barometr Turystyczny 2021-2022 to ponad 100 stron, z których można dowiedzieć się m.in. kto odwiedza Podkarpackie w celach turystycznych, ilu jest turystów, skąd przyjeżdżają czy jak długo pozostają w regionie. Znajdziemy tu także odpowiedź na pytanie, jaki jest turystyczny wizerunek regionu, co na jego temat wiedzą i sądzą ci, którzy do Podkarpackiego podróżują oraz jak odbierają Podkarpackie i jego ofertę turystyczną mieszkańcy innych województw Polski, a także które marki turystyczne są najbardziej rozpoznawane i cenione przez turystów.

Nie zabrakło także konkretnych propozycji i rozwiązań dla podkarpackiej turystyki uwzględniających potrzeby turystów. A wszystko to przedstawione zostało w bardzo przystępny dla czytelnika sposób.

Skutki pandemii dla ruchu turystycznego w podkarpackiem

Zawarte w Podkarpackim Barometrze Turystycznym 2021–2022 dane ilustrują wpływ pandemii na wielkość ruchu turystycznego w województwie. W ostatnich dwóch latach region odwiedziło mniej turystów – liczba turystów korzystających z noclegów w Podkarpackiem znów spadła poniżej miliona, osiągając poziomy zbliżone do tych w latach 2011–2013.

Po okresie pandemii Podkarpackie wybierane jest ponownie jako cel wypoczynku uzupełniającego. Potwierdzają to także badania wizerunku turystycznego – zdecydowanie Podkarpackie kojarzy się z propozycją kilkudniowego, raczej weekendowego wypoczynku.

Na aktywny wypoczynek do podkarpackiego!

Warto zwrócić uwagę na zainteresowanie odwiedzających aktywnymi formami spędzania czasu wolnego w regionie. Turystyka aktywna, zwłaszcza piesza, a coraz częściej także rowerowa – to główny cel większości turystycznych wypraw do Podkarpackiego. Takim wyborom sprzyja skojarzenie województwa z górami i Bieszczadami. Dobre oceny zyskała także infrastruktura umożliwiająca tego typu wypoczynek.

Atutem Podkarpackiego jest nie tylko turystyka aktywna i góry – wśród najczęściej wskazywanych pozytywnych skojarzeń z regionem wymienia się: naturę, przyrodę, dzikość czy krajobrazy, które także zyskują najwyższe oceny wśród najlepiej ocenianych atrybutów województwa. Obok krajobrazów upodobanie znajdują także atrakcje przyrodnicze, kulturowe (jak np. obiekty UNESCO, skansen w Sanoku, Twierdza Przemyśl) i produkty turystyczne (jak np.: Bieszczadzka Kolejka Leśna, Bieszczadzka Szkoła Rzemiosła).

Niechęć Polaków i negatywną ocenę zbierają połączenia komunikacyjne i jakość dróg. Te ostatnie, obok toalet publicznych, parkingów i udogodnień dla osób niepełnosprawnych czy starszych znajdują się wśród najczęściej wymienianych braków regionu.

Podkarpackie oczami Polaków

W ocenie mieszkańców innych regionów Podkarpackie to atrakcyjne widoki, urzekająca atmosfera i klimat miejsca, przygoda i niezapomniane wrażenia. Wśród istotnych atrybutów regionu wymieniana jest także gościnność mieszkańców, dostępność atrakcji do zobaczenia przy okazji przejazdu przez województwo, miejsce na weekendowy wyjazd, a także kulinaria, zyskujące coraz większą uwagę odwiedzających.

Warto zwrócić uwagę na to, że dla znacznego odsetka (blisko 30 proc.) mieszkańców innych regionów kraju Podkarpackie jest nierozpoznawalne lub postrzegane w sposób negatywny, kojarząc się z pejoratywnie rozumianym konserwatyzmem światopoglądowym. Województwo bywa także postrzegane jako mało innowacyjne i mało nowoczesne.

Topowe marki turystyczne podkarpacia

Bezapelacyjnie na tle markowych produktów Podkarpackiego wyróżniają się Bieszczadzki Park Narodowy, Zamek w Łańcucie i Zbiornik Soliński. Wśród liderów wymienić można także Bieszczadzką Kolejkę Leśną, Twierdzę Przemyśl, Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku czy Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego w Bóbrce. Na znaczeniu szybko zyskują także stosunkowo nowe produkty, jak: Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe i Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej. Część z podkarpackich atrakcji jednak nie jest znana szerokiemu gronu mieszkańców Polski lub nie jest kojarzona z regionem, a co za tym idzie nie wykorzystują w pełni posiadanego potencjału.

Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Podkarpackie.Travel: https://podkarpackie.travel/podkarpacki-barometr-turystyczny

 


Polecamy

To też może Cię zainteresować









 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail