Agencja badawcza Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com, wyszukiwarki tanich lotów i podróży oraz firmy traveltech, spytała Polaków oraz mieszkańców regionu Europy Środkowo-Wschodniej o to, czym kierują się przy wyborze kierunku wakacji.
Wyniki badań zleconych przez Kiwi.com pokazują, że budżet to dla Polaków (59,6 proc.) jedno z kluczowych kryteriów, które wpływają na wybór kierunku podróży. Jest szczególnie istotny dla kobiet (64 proc.) – mężczyźni, jak pokazują badania, przykładają do niego mniejszą wagę (55,3 proc.). Polacy lubią robić dogłębny research i szukać informacji w wielu źródłach, które następnie pomogą w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru kierunku wakacji.
Research jest szczególnie popularny wśród pokolenia Z (63,4 proc.). Co trzeci z nich czerpie inspiracje z Instagrama, niemal co piąty z Facebooka, a nieco ponad 12 proc. z TikToka. Okazuje się, że influencerzy nie pozostają bez wpływu – ich relacje z wakacyjnych wyjazdów są istotne dla niemal 14 proc. przedstawicieli tej generacji. Osoby w wieku 30+ są mniej podatne na social media czy influencerów. Kierują się przede wszystkim budżetem, researchem, a także rekomendacjami bliskich i rodziny. Choć jak wskazuje Kiwi.com, te ostatnie (rekomendacje bliskich i rodziny) są szczególnie istotne też dla pokolenia Z (50,4 proc.), a także osób w grupie wiekowej 45-59 lat (47,9 proc.).
Podróżowanie w miejsce znane z ulubionych seriali i filmów to jedna z kluczowych motywacji, która jest równie ważna, jak poznawanie lokalnej kultury czy ludzi. Drugi sezon „Białego Lotosu”, nasycony mitologią, pięknymi zdjęciami, krajobrazami rozgrywa się na Sycylii, a goście zatrzymują się w luksusowym White Lotus, który w rzeczywistości jest spektakularnym pałacem San Domenico, kurortem Four Season. To w połączeniu z fenomenalną obsadą sprawia, że Sycylia jak nigdy dotąd, w 2023 r. stała się magnetyczna, spektakularna i pożądana, jako miejsce na idealne wakacje. Wśród osób dokonujących rezerwacji 51 proc. to kobiety, a 49 proc. to mężczyźni. 43 proc. użytkowników rezerwacji dokonało od trzech tygodni do dwóch miesięcy przed planowaną podróżą, z kolei co piąty użytkownik zrobił to z wyprzedzeniem od dwóch-czterech miesięcy.
Na miejscu 37 proc. podróżujących ma zamiar pozostać do trzech dni, 31 proc. planuje pobyt trwający od cztery-sześć dni, a 30 proc. spędzi tam długie wakacje, tydzień do dwóch. Kiwi.com wskazuje, że średnia cena biletu na Sycylię po dacie premiery „Białego Lotosu”, czyli po 30 października 2022 r. na podróż w 2023 r. utrzymywała się na poziomie 86 euro.