Rozszerzona odpowiedzialność względem podróżnego – case study

18 marca 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok C-578/19, którego przedmiotem jest określenie zakresu odpowiedzialności organizatorów turystyki wobec podróżnego, jeżeli niezgodność jest związana z działalnością innych usługodawców – podwykonawców organizatora turystyki.

Wyrok zapadł na podstawie uchylonej już dyrektywy Rady z 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (90/314/EWG), ale reguły interpretacyjne przedstawione przez TSUE mogą być zastosowane również do obecnie obowiązujących regulacji. Sposób rozumowania i argumentacja TSUE ma tym większe znaczenie, że zasady odpowiedzialności organizatorów turystyki zostały rozszerzone względem poprzednich przepisów. W omawianej sprawie podróżna nabyła wycieczkę all-inclusive na Sri Lankę.

Obok 15 noclegów impreza zawierała również przeloty tam i z powrotem do Wielkiej Brytanii. W trakcie pobytu w hotelu podróżna została zaczepiona przez mężczyznę podającego się za członka obsługi hotelowej – elektryka, który zaproponował, że wskaże jej skrót do recepcji. W ten sposób zwabił ją do pomieszczenia technicznego, gdzie została zaatakowana oraz zgwałcona. Podróżna zwróciła się do organizatora turystyki z roszczeniami odszkodowawczymi, które wynikają z nienależytego wykonania umowy o zorganizowanie pobytu na Sri Lance, czego efektem była napaść. 

KIEDY ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Umowa zawarta między klientką a organizatorem turystyki obejmowała postanowienie o zakresie odpowiedzialności organizatora. Rekonstruując postanowienia umowy, można wskazać wiele ograniczeń odpowiedzialności oraz wymienienie przypadków, gdy organizator ponosi odpowiedzialność względem podróżnego:

1. odpowiedzialność może zostać przypisana organizatorowi, jeżeli zakres wycieczki nie zgadza się z wcześniejszymi ustaleniami lub standardem;

2. odpowiedzialność może zostać przypisana organizatorowi, jeżeli podróżny poniesie uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w następstwie działań podejmowanych w ramach ustalonego zakresu wycieczki (np. ustalony zostaje skok ze spadochronem, który nieszczęśliwie kończy się zgonem);

3. odpowiedzialności nie można przypisać...



HUBERT SARŻYŃSKI

Wydanie: 4/2023, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail