Ten tekst niestety nie będzie optymistyczny. Ogólna sytuacja na rynku jest niestabilna. Wiele wskaźników ekonomicznych nie napawa optymizmem, choć trzeba przyznać, że po sztormach wywołanych przez pandemię, a potem wybuch pełnoskalowej wojny za naszą wschodnią granicą, obecna sytuacja nie jest aż tak zła. Jaka jednak będzie przyszłość?
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA, a jego wyniki są publikowane co kwartał.
Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy z całej Polski. W badaniu, które odbyło się 6-30 marca br., wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Niestety turystyka jest niczym delikatne i skomplikowane urządzenie mechaniczne. Dobrze nastawione, w dobrych warunkach doskonale działa. Jednak wystarczy jakiś wstrząs, by mechanizm zaczął się zacinać. Wszelkie niepokojące sygnały i złe nastroje wpływają dość szybko na mniejszą chęć konsumentów do nabywania usług turystycznych. I bez znaczenia jest to, w jakim stopniu te obawy są uzasadnione. Niestety przeżywamy w tej chwili dużą niepewność związaną zarówno z sytuacją polityczną w naszym regionie, jak i gospodarczą.
BĘDĄ CIĘCIA?
Inflacja jest słowem, które ostatnio towarzyszy nam stale. Dla przedsiębiorców jest wyzwaniem w związku z rosnącymi kosztami działalności, ale nie tylko. W branży turystycznej ważny jest również jej wpływ na zachowania klientów. Niestety w razie niepewności finansowej oraz konieczności oszczędzania to...