Połowa lata podsumowana

Kończące się lato z punktu widzenia wyników branży turystycznej wydaje się wyjątkowo rozchwiane i pełne mocno różniących się, niekiedy wręcz sprzecznych informacji co do sytuacji na rynku. Na razie podsumowania na półmetku wydają się jednak bardziej optymistyczne niż alarmujące informacje, jakie pojawiały się zwłaszcza w mediach.

 rt 2023 08 940308 111049

Sytuacja w turystyce wyjazdowej i przyjazdowej bywa często odmienna, gdyż na oba segmenty wpływ mają inne czynniki. Niekiedy w przypadku turystyki krajowej mamy do czynienia z sytuacją, w której poszczególne regiony mają znacznie różniące się wyniki i sytuację na rynku. Dlatego postanowiliśmy zebrać dane i informacje, jakie prezentują rozmaite podmioty i gracze, by sprawdzić, jak jest naprawdę. 

LIPIEC WEDŁUG TRAVELPLANET.PL: TURCJA GÓRĄ, POLSKA DROŻEJE

Turcja ucieka Grecji, a najbardziej zdrożały wakacje w Polsce – takie wnioski przynosi analiza danych statystycznych dotyczących wyjazdów w lipcu tego oraz ubiegłego roku opublikowanych przez multiagenta Travelplanet. pl. Tegoroczny lipcowy wypoczynek to koszt niespełna 3,3 tys. zł od osoby, w porównaniu z lipcem 2022 r. wakacje podrożały przeciętnie o ponad 600 zł. Travelplanet.pl przeanalizował statystyki rezerwacyjne dotyczące wyjazdów klientów biur podróży, zrealizowanych w lipcu. Na wakacje wyjechało kilkanaście procent turystów więcej niż w ubiegłym roku, choć ich koszt wzrósł o ponad 20 proc.

Największy wzrost kosztów wypoczynku odnotowano w wypadku wakacji w kraju – aż o 46 proc. Polska to wciąż nominalnie najtańszy kierunek – na wakacje klienci biur podróży średnio wydawali niecałe 1,5 tys. zł, jednak należy pamiętać, że do kosztów pobytu trzeba jeszcze doliczyć koszty dojazdu i ewentualnie parkingów. Warto również pamiętać, że średni koszt wypoczynku w kraju obejmuje pobyty sześciodniowe i krótsze. Ze względu bowiem na dojazd własny, krótsze pobyty to proporcjonalne redukowanie kosztów wypoczynku – a w tym sezonie to jeden z najpopularniejszych sposobów na utrzymanie wakacyjnego budżetu w założonych ramach. Inaczej sprawa ma się, gdy na wakacje lecimy samolotem, a koszty transportu to poważny udział w ogólnej cenie imprezy. Wówczas skracanie pobytu nie jest optymalnym sposobem na oszczędności na wakacjach. A klienci biur podróży na zagraniczne wakacje w ok. 95 proc. docierają samolotami i w ok. 70 proc. spędzają na nich siedem-osiem dni.

rt 2023 08 519782 714857

W lipcu numerem 1, jeśli chodzi o zagraniczne kierunki, była Turcja, co nie jest zaskoczeniem, bo ten kraj od kilku sezonów cieszy się największym zainteresowaniem klientów biur podróży. Dodatkowo w tym sezonie na polski rynek weszli nowi touroperatorzy, mający w swej ofercie przede wszystkim Turcję w cenach, które niektórzy dotychczasowi gracze określali jako dumpingowe. Nie jest również zaskoczeniem duża przewaga Turcji nad drugą w rankingu Grecją, której nie przysłużyła się kryzysowa sytuacja związana z pożarami na Rodos. Wprawdzie odwołań rezerwacji na Rodos w ostatnim tygodniu lipca (co umożliwiły klientom biura podróży) nie było dużo, jednak ci, którzy zdecydowali się to zrobić, zamieniali swe greckie wakacje na Turcję lub Bułgarię. Ta ostatnia jednak straciła nieco na popularności, choć wakacje w lipcu były w Bułgarii najtańsze, jeśli chodzi o pierwszą dziesiątkę. Jak widać, koszt imprezy nie zawsze jest czynnikiem przesądzającym o wyborze kierunku, bo trudno przyjąć, że turystów wystraszyły pojawiające się w mediach pod koniec czerwca spekulacje, że w wyniku wysadzenia tamy na Dnieprze może dojść do skażenia oddalonego o kilkaset kilometrów bułgarskiego wybrzeża. Trzeci w rankingu Egipt poprawił swą pozycję, choć minimalnie utracił udział w rynku.

Do tzw. wielkiej piątki nie dołączyła za to Tunezja, chociaż ona swój udział w rynku zdecydowanie poprawiła. Ten kierunek jednak zdrożał w porównaniu z lipcem 2022 r. wśród kierunków zagranicznych, bo aż o 34 proc. Mocno na popularności straciła Chorwacja, która podrożała niemal w takim stopniu jak Tunezja i wypadła z pierwszej dziesiątki. Statystycznie to drugi, po Bułgarii, najtańszy kierunek. Ale warto mieć na uwadze, że do Chorwacji duży odsetek klientów wyjeżdża własnym transportem. Jak się wydaje, poważny spadek wyjazdów polskich turystów do Chorwacji (z 1,7 proc. ogólnego udziału w...


Wydanie: 8/2023, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail