W świetle danych opublikowanych przez Global Rescue Winter Traveler Sentiment and Safety Survey, branża podróży biznesowych odzyskuje swoją dawną dynamikę, a liczba rezerwacji podróży służbowych wzrasta, podczas gdy na znaczeniu tracą spotkania wirtualne.
Według przeprowadzonego badania, liczba osób podróżujących służbowo wzrosła o 37 proc. w porównaniu z wynikami sprzed prawie roku. Ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów zadeklarowało, że odbywają zarówno służbowe podróże krajowe, jak i międzynarodowe. Co istotne, ponad jedna piąta (22 proc.) osób podróżujących służbowo zgłosiła, że częstotliwość podróży związanych z pracą przekroczy w 2024 roku poziomy sprzed pandemii, podwajając wynik 11 proc. zgłoszony w 2023 roku. Rok temu 35 proc. badanych pracowników prognozowało, że podróże służbowe stanowić będą "połowę lub mniej niż połowę" poziomów sprzed pandemii. Obecnie ten odsetek zmniejszył się o jedną trzecią, a jedynie 23 proc. respondentów stwierdziło, że liczba podróży związanych z pracą będzie wynosić połowę lub mniej niż przed pandemią.
Rezerwacje korporacyjne w liniach lotniczych
Delta Air Lines poinformowała, że jej liczba rezerwacji korporacyjnych wzrosła o 14 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku, ze szczególnie dużą sprzedażą do firm z sektora usług finansowych, technologii i obsługi klienta. Konkurencyjne linie lotnicze United Airlines również odnotowały 14 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży korporacyjnej w okresie zimowym. W całym sektorze lotniczym liczba pasażerów korporacyjnych jeszcze nie osiągnęła poziomu z 2019 roku, jednakże wyższe ceny biletów oznaczają, że linie lotnicze osiągają prawie takie same przychody. Dla przykładu, na Zachodnim Wybrzeżu linie Alaska Airlines czerpią korzyści z biznesu sektora technologicznego. Wzrost o 22 proc. w pierwszym kwartale przywrócił sprzedaż biletów korporacyjnych Alaski do poziomów sprzed pandemii.
Hotele też notują wzrosty
Nie tylko linie lotnicze odnotowują więcej podróżników biznesowych. Sieć hotelowa Hyatt odnotowała 6 proc. wzrost przychodów od podróżujących służbowo w pierwszym kwartale oraz podobny wzrost przychodów z rezerwacji grupowych. Dane te potwierdzają także obserwacje spółki eTravel, która notuje istotnie wyższe liczby rezerwacji w porównaniu do okresu przedpandemicznego. Według danych, liczba rezerwacji hotelowych w pierwszych 4 miesiącach tego roku jest wyższa o 15 proc. w stosunku do tego samego okresu przed pandemią.
Spotkania zdalne tracą na znaczeniu
Ponad połowa (56 proc.) respondentów odpowiedziała, że wideokonferencje nie zastępują podróży służbowych w znaczącym stopniu.
W pierwszych miesiącach tego roku zaobserwowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania podróżami służbowymi. Nasze dane z lokalnego rynku potwierdzają pozytywne trendy obserwowane również za granicą. Spodziewamy się dalszych wzrostów zapotrzebowania na podróże służbowe w kolejnych kwartałach i latach wraz ze wzrostem aktywności gospodarczej. Mamy przekonanie, że spotkania wirtualne nie są w stanie zastąpić tych fizycznych, osobistych. Online nie zbudujemy tak efektywnie relacji biznesowych, jak podczas spotkań „na żywo”, o czym przekonała się także większość naszych klientów - powiedział Andrzej Wierzba, Prezes Zarządu i główny akcjonariusz eTravel S.A.
eTravel, firma specjalizująca się w zarządzaniu podróżami służbowymi, największy w branży podmiot i lider technologiczny w Europie Środkowej, na podstawie analizy danych wewnętrznych i zewnętrznych zauważa wzrost liczby rezerwacji podróży służbowych. Jak wskazują dane porównawcze za okres styczeń-kwiecień 2024, w odniesieniu do tego samego okresu przed pandemią w 2019 roku, obrót na rezerwacjach hotelowych wzrósł o imponujące 55 proc., a obrót na biletach lotniczych zwiększył się o 41 proc..
Jak organizować podróże służbowe?
eTravel oferuje nowoczesną platformę technologiczną do podróży służbowych, delegacji oraz eventów MICE. Firma zapewnia również najszerszy wybór usług turystycznych, włączając w to linie lotnicze, obiekty noclegowe, wynajem samochodów, koleje, promy, transfery i taksówki. Dzięki zaawansowanej multi-wyszukiwarce hotelowej klienci platformy mają dostęp do ofert ponad 2 milionów obiektów noclegowych na całym świecie. Opierając się na własnych kontraktach oraz dostępie do baz największych światowych sieci i agregatorów hotelowych, eTravel jest w stanie zapewnić najszerszą ofertę oraz najlepsze możliwe ceny na rynku.