dr Elżbieta Szymańska
Autorka prowadzi działalność gospodarczą w branży turystycznej
oraz jest adiunktem w Katedrze Turystyki i Rekreacji
na Wydziale Zarządzania Politechniki Białostockiej
W związku z innowacjami w przedsiębiorstwach turystycznych często nasuwa się pytanie: dlaczego przedsiębiorcy z branży turystycznej w tak małym zakresie wykorzystują dostępne źródła informacji o rynku turystycznym?
Dlaczego tak się dzieje, skoro informacja jest praktycznie "w zasięgu ręki"? I to naukowa, fachowo opracowana, wiarygodna! Czego nam brak? Zaufania do polskiej kadry naukowej? Przecież nie jest gorsza od kadry europejskiej. Odwagi? Chęci? Czy może po prostuÉ wiedzy o tego typu możliwościach? Albo jesteśmy zbyt zadufani we własną wszechwiedzę, by sięgać po profesjonalne źródła informacji?
Łyk teorii
Definicji innowacji napotkać można w literaturze przedmiotu bardzo wiele, posłużmy się tu definicją własną autorki, opartą na definicji OECD (Organization for Economy Co-operation and Development), wywodzącej się z teorii innowacji zapoczątkowanej przez J. Shumpetera. Innowacja, z ekonomicznego punktu widzenia, jest to zmiana, wprowadzająca jakościowo różne rozwiązania od form istniejących, przynajmniej z punktu widzenia wprowadzającego je przedsiębiorstwa lub jego klientów, która powinna skutkować wzrostem przychodów ze sprzedaży lub obniżką kosztów działalności przedsiębiorstwa.

Innowacyjność natomiast to proces oznaczający zdolność danego przedsiębiorstwa do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania zmian celem zastosowania ich do tworzenia innowacji. Generalnie można przyjąć, że wyróżniamy innowacje: technologiczne, produktowe (dotyczące zarówno wyrobu, jak i usługi), procesowe oraz organizacyjne. Innowacje technologiczne dotyczą oczywiście wprowadzania nowych technologii. Innowacje produktowe obejmują wszelkie modyfikacje, ulepszenia, zmiany związane z produktem (zarówno wyrobem, jak i usługą).
Innowacje procesowe dotyczą ulepszeń procesu głównego w organizacji, a więc np. wymiana maszyn na lepsze - w firmach produkcyjnych, a w przypadku firm usługowych np. zaku [...]
Autorka prowadzi działalność gospodarczą w branży turystycznej
oraz jest adiunktem w Katedrze Turystyki i Rekreacji
na Wydziale Zarządzania Politechniki Białostockiej
W związku z innowacjami w przedsiębiorstwach turystycznych często nasuwa się pytanie: dlaczego przedsiębiorcy z branży turystycznej w tak małym zakresie wykorzystują dostępne źródła informacji o rynku turystycznym?
Dlaczego tak się dzieje, skoro informacja jest praktycznie "w zasięgu ręki"? I to naukowa, fachowo opracowana, wiarygodna! Czego nam brak? Zaufania do polskiej kadry naukowej? Przecież nie jest gorsza od kadry europejskiej. Odwagi? Chęci? Czy może po prostuÉ wiedzy o tego typu możliwościach? Albo jesteśmy zbyt zadufani we własną wszechwiedzę, by sięgać po profesjonalne źródła informacji?
Łyk teorii
Definicji innowacji napotkać można w literaturze przedmiotu bardzo wiele, posłużmy się tu definicją własną autorki, opartą na definicji OECD (Organization for Economy Co-operation and Development), wywodzącej się z teorii innowacji zapoczątkowanej przez J. Shumpetera. Innowacja, z ekonomicznego punktu widzenia, jest to zmiana, wprowadzająca jakościowo różne rozwiązania od form istniejących, przynajmniej z punktu widzenia wprowadzającego je przedsiębiorstwa lub jego klientów, która powinna skutkować wzrostem przychodów ze sprzedaży lub obniżką kosztów działalności przedsiębiorstwa.

Innowacyjność natomiast to proces oznaczający zdolność danego przedsiębiorstwa do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania zmian celem zastosowania ich do tworzenia innowacji. Generalnie można przyjąć, że wyróżniamy innowacje: technologiczne, produktowe (dotyczące zarówno wyrobu, jak i usługi), procesowe oraz organizacyjne. Innowacje technologiczne dotyczą oczywiście wprowadzania nowych technologii. Innowacje produktowe obejmują wszelkie modyfikacje, ulepszenia, zmiany związane z produktem (zarówno wyrobem, jak i usługą).
Innowacje procesowe dotyczą ulepszeń procesu głównego w organizacji, a więc np. wymiana maszyn na lepsze - w firmach produkcyjnych, a w przypadku firm usługowych np. zaku [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl