W pełni wykorzystując walory swojej nienaruszonej przyrody i oryginalnej kultury koczowników, Mongolia stała się jednym z popularnych kierunków wyjazdów ekoturystycznych.
Ekoturystyka to pojęcie, które w okresie kilkunastu lat funkcjonowania było przedmiotem szerokiej dyskusji i zdążyło zyskać wiele różnych definicji. Abstrahując od teoretycznych rozważań, warto przytoczyć trzy najważniejsze cechy, które najlepiej charakteryzują tę formę turystyki. Po pierwsze, ekoturystyka umożliwia turystom kontakt z przyrodą, przeważnie w obrębie obszarów chronionych, oraz z tradycyjną kulturą lokalnej ludności. Po drugie, ze względu na swój charakter nie czyni znacznych szkód w środowisku przyrodniczym i pozwala chronić odrębność kulturową odwiedzanych społeczności. Po trzecie, daje miejscowym zatrudnienie przy obsłudze ruchu turystycznego i dostarcza środków finansowych na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego zwiedzanych terenów. W różnych krajach o odmiennych warunkach przyrodniczych i specyfice kulturowej, ekoturystyka przybiera bardzo różny kształt, w mniejszym lub większym stopniu odpowiadając jednak przedstawionej wyżej charakterystyce. Jednym z miejsc, które "podręcznikowo" nadawały się do wprowadzenia w życie tej koncepcji, była ojczyzna Czyngis-chana.
Kraj stepów i nomadów
Mongolia leży w środkowej Azji, zajmując szeroki pas terytorium pomiędzy Syberią Wschodnią a Chinami. Ma powierzchnię 1,56 mln km2 (a więc pięć razy większą od Polski) i populację liczącą niespełna trzy miliony ludzi. Średnia gęstość zaludnienia wynosi tam więc 2 os./km2 i jest najniższa na świecie. Ze względu na suchy kontynentalny klimat, większa część Mongolii porośnięta jest stepami, a południe kraju znajduje się w obrębie pustyni Gobi. Położone daleko od dużych skupisk ludności bezkresne przestrzenie stepów, przez wieki zamieszkiwane przez plemiona nomadów, nie zostały trwale przekształcone antropogenicznie i zachowały swój naturalny charakter. Nienaruszone środowisko przyrodnicze - stepy, pustynie, góry, rzeki, jezioro Chubsuguł - to obecnie największy walor turystyczny Mongolii. Atrakcyjna jest również oryginalna kultura mieszkańców kraju - nadal mieszkających w jurtach (namiotach z wojłoku) koczowników, zajmujących się wypasem koni, bydła, owiec i wielbłądów; wyznawców szamanizmu i lamaizmu. W oparciu o takie podstawy mongolskie władze kilkanaście lat temu zainicjowały rozwój ekoturystyki, licząc, że stanie się ona wyznacznikiem wizerunku kraju i pomoże zdobywać zagraniczne wsparcie dla ochrony przyrody.
Dokąd ruszyć?
Jak [...]
Ekoturystyka to pojęcie, które w okresie kilkunastu lat funkcjonowania było przedmiotem szerokiej dyskusji i zdążyło zyskać wiele różnych definicji. Abstrahując od teoretycznych rozważań, warto przytoczyć trzy najważniejsze cechy, które najlepiej charakteryzują tę formę turystyki. Po pierwsze, ekoturystyka umożliwia turystom kontakt z przyrodą, przeważnie w obrębie obszarów chronionych, oraz z tradycyjną kulturą lokalnej ludności. Po drugie, ze względu na swój charakter nie czyni znacznych szkód w środowisku przyrodniczym i pozwala chronić odrębność kulturową odwiedzanych społeczności. Po trzecie, daje miejscowym zatrudnienie przy obsłudze ruchu turystycznego i dostarcza środków finansowych na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego zwiedzanych terenów. W różnych krajach o odmiennych warunkach przyrodniczych i specyfice kulturowej, ekoturystyka przybiera bardzo różny kształt, w mniejszym lub większym stopniu odpowiadając jednak przedstawionej wyżej charakterystyce. Jednym z miejsc, które "podręcznikowo" nadawały się do wprowadzenia w życie tej koncepcji, była ojczyzna Czyngis-chana.
Kraj stepów i nomadów
Mongolia leży w środkowej Azji, zajmując szeroki pas terytorium pomiędzy Syberią Wschodnią a Chinami. Ma powierzchnię 1,56 mln km2 (a więc pięć razy większą od Polski) i populację liczącą niespełna trzy miliony ludzi. Średnia gęstość zaludnienia wynosi tam więc 2 os./km2 i jest najniższa na świecie. Ze względu na suchy kontynentalny klimat, większa część Mongolii porośnięta jest stepami, a południe kraju znajduje się w obrębie pustyni Gobi. Położone daleko od dużych skupisk ludności bezkresne przestrzenie stepów, przez wieki zamieszkiwane przez plemiona nomadów, nie zostały trwale przekształcone antropogenicznie i zachowały swój naturalny charakter. Nienaruszone środowisko przyrodnicze - stepy, pustynie, góry, rzeki, jezioro Chubsuguł - to obecnie największy walor turystyczny Mongolii. Atrakcyjna jest również oryginalna kultura mieszkańców kraju - nadal mieszkających w jurtach (namiotach z wojłoku) koczowników, zajmujących się wypasem koni, bydła, owiec i wielbłądów; wyznawców szamanizmu i lamaizmu. W oparciu o takie podstawy mongolskie władze kilkanaście lat temu zainicjowały rozwój ekoturystyki, licząc, że stanie się ona wyznacznikiem wizerunku kraju i pomoże zdobywać zagraniczne wsparcie dla ochrony przyrody.
Jak dotrzeć do Mongolii?
Korzystając z usług Aerofłotu, z Warszawy można dolecieć do Ułan-Bator z przesiadką w Moskwie (lot trwa 8 h + oczekiwanie w Moskwie). Mongolskie linie lotnicze MIAT w sezonie letnim posiadają bezpośrednie połączenie z Berlinem. Oryginalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Kolei Transsyberyjskiej do podróży w jedną stronę. Firmowy pociąg relacji Moskwa-Ułan-Bator jedzie cztery i pół doby.
Korzystając z usług Aerofłotu, z Warszawy można dolecieć do Ułan-Bator z przesiadką w Moskwie (lot trwa 8 h + oczekiwanie w Moskwie). Mongolskie linie lotnicze MIAT w sezonie letnim posiadają bezpośrednie połączenie z Berlinem. Oryginalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Kolei Transsyberyjskiej do podróży w jedną stronę. Firmowy pociąg relacji Moskwa-Ułan-Bator jedzie cztery i pół doby.
Dokąd ruszyć?
Jak [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl