Agnieszka Jezierska
autorka jest prawnikiem i wykładowcą w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał aż dziesięć biur podróży za naruszenie przepisów ustawy o usługach turystycznych i stosowanie w umowach z klientami niedozwolonych klauzul.

Umowa o świadczenie usług turystycznych to właśnie najczęstszy obszar, na którym dochodzi do łamania przepisów przez organizatorów turystyki. Przedsiębiorca musi dokładnie znać swoje obowiązki, aby prawidłowo generować i realizować umowy. Znajomość przepisów i prawidłowa ich interpretacja może zabezpieczyć biuro podróży przed wysokimi karami za naruszenia na tym polu.
Katalog zobowiązuje
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, udostępniając klientom odpowiednie informacje pisemne w postaci broszur folderów, katalogów, ma obowiązek wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały:
Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w folderze (od podania ceny do określenia terminu o ewentualnym odwołaniu imprezy) stają się elementem umowy.
Przed zawarciem umowy
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny ma obowiązek podać klientowi, przed zawarciem umowy: l ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, l informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
Do obowiązków org [...]
autorka jest prawnikiem i wykładowcą w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał aż dziesięć biur podróży za naruszenie przepisów ustawy o usługach turystycznych i stosowanie w umowach z klientami niedozwolonych klauzul.

Umowa o świadczenie usług turystycznych to właśnie najczęstszy obszar, na którym dochodzi do łamania przepisów przez organizatorów turystyki. Przedsiębiorca musi dokładnie znać swoje obowiązki, aby prawidłowo generować i realizować umowy. Znajomość przepisów i prawidłowa ich interpretacja może zabezpieczyć biuro podróży przed wysokimi karami za naruszenia na tym polu.
Katalog zobowiązuje
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, udostępniając klientom odpowiednie informacje pisemne w postaci broszur folderów, katalogów, ma obowiązek wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały:
- cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia,
- miejsce pobytu lub trasę imprezy,
- rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu,
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,
- ilość i rodzaj posiłków,
- program zwiedzania i atrakcji turystycznych,
- kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny,
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń,
- podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy,
- ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.
Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w folderze (od podania ceny do określenia terminu o ewentualnym odwołaniu imprezy) stają się elementem umowy.
Przed zawarciem umowy
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny ma obowiązek podać klientowi, przed zawarciem umowy: l ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, l informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
Do obowiązków org [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl