Marek Piotrowski
prawnik, doradca podatkowy
Zarówno regulacje prawa podatkowego
jak i codzienna praktyka rynku usług leasingowych rozróżniają dwie podstawowe formy umów leasingu, z których pierwsza popularnie nazywana jest leasingiem operacyjnym, natomiast druga leasingiem finansowym (kapitałowym).
Aby jednak wskazać na różnice podatkowe, należy na wstępie przywołać podstawowe cechy charakteryzujące poszczególne modele leasingu. Odpowiednio, o ile leasing operacyjny stanowi w zasadzie czynność zbliżoną do świadczenia usługi polegającej na wydaniu korzystającemu rzeczy do używania i pobierania pożytków (przypomina umowę najmu), a jego ewentualne nabycie przez korzystającego po zakończeniu okresu leasingu jest opcjonalne, to już umowa leasingu kapitałowego jest bardziej zbliżona do formy sprzedaży na raty, bowiem to właśnie w przypadku leasingu finansowego naturalną jego konsekwencją jest przeniesienie własności rzeczy na korzystającego z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingowej, a nadto już od chwili zawarcia umowy przedmiot leasingu zaliczany jest do majątku korzystającego (stanowi jego środek trwały). I właśnie to rozróżnienie stoi u podstaw odmiennych skutków podatkowych właściwych zarówno dla leasingu operacyjnego (omówionych w numerze październikowym miesięcznika "Rynek Turystyczny"), jak i leasingu finansowego.
Opłaty leasingowe a koszty
uzyskania przychodów
W świetle regulacji ustaw o podatkach dochodowych (zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych PIT, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych CIT) kluczowa dla podatników jest problematyka zasad zaliczania ponoszonych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy wskazać na wyłączenie wynikające z brzmienia art. 23f ustawy o PIT (art. 17f CIT), zgodnie z którym, do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat leasingowych w części s [...]
prawnik, doradca podatkowy
Zarówno regulacje prawa podatkowego
jak i codzienna praktyka rynku usług leasingowych rozróżniają dwie podstawowe formy umów leasingu, z których pierwsza popularnie nazywana jest leasingiem operacyjnym, natomiast druga leasingiem finansowym (kapitałowym).
Aby jednak wskazać na różnice podatkowe, należy na wstępie przywołać podstawowe cechy charakteryzujące poszczególne modele leasingu. Odpowiednio, o ile leasing operacyjny stanowi w zasadzie czynność zbliżoną do świadczenia usługi polegającej na wydaniu korzystającemu rzeczy do używania i pobierania pożytków (przypomina umowę najmu), a jego ewentualne nabycie przez korzystającego po zakończeniu okresu leasingu jest opcjonalne, to już umowa leasingu kapitałowego jest bardziej zbliżona do formy sprzedaży na raty, bowiem to właśnie w przypadku leasingu finansowego naturalną jego konsekwencją jest przeniesienie własności rzeczy na korzystającego z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingowej, a nadto już od chwili zawarcia umowy przedmiot leasingu zaliczany jest do majątku korzystającego (stanowi jego środek trwały). I właśnie to rozróżnienie stoi u podstaw odmiennych skutków podatkowych właściwych zarówno dla leasingu operacyjnego (omówionych w numerze październikowym miesięcznika "Rynek Turystyczny"), jak i leasingu finansowego.
Opłaty leasingowe a koszty
uzyskania przychodów
W świetle regulacji ustaw o podatkach dochodowych (zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych PIT, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych CIT) kluczowa dla podatników jest problematyka zasad zaliczania ponoszonych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy wskazać na wyłączenie wynikające z brzmienia art. 23f ustawy o PIT (art. 17f CIT), zgodnie z którym, do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat leasingowych w części s [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl