W połowie wakacji 2012 roku, czyli wydawałoby się w okresie największej prosperity w turystyce, kilka biur podróży ze względów ekonomicznych, zmuszone zostało do ogłoszenia upadłości gospodarczej. Upadłości te, jako niespodziewane dla klientów, naraziły ich na znaczące kłopoty tak pod względem turystyczno-wypoczynkowym, moralnym, jak i ekonomicznym.

Część klientów upadłych biur podróży zmuszona była przerwać wypoczynek za granicą, względnie po podpisaniu umów
na świadczenie usług turystycznych oraz po dokonaniu wyznaczonych wpłat, usługi te nie zostały zrealizowane z uwagi na wcześniejsze ogłoszenie upadłości gospodarczej danego biura podróży. W samym lipcu 2012 roku poszkodowanych było ponad 27 tys. turystów byłych i niedoszłych.
Czy będzie fundusz?
Branżowa dyskusja sprowadza się do postawienia zasadniczego pytania: co należy uczynić, by maksymalnie ograniczyć upadłości biur podróży oraz negatywne ich następstwa? Odpowiedzi udzielane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki wspólnie z Ministerstwem Finansów, Polską Izbą Turystyki, Polskim Związkiem Organizatorów Turystyki, Izbą Turystyki RP, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Agentów Turystycznych, marszałków poszczególnych województw itd. W połowie sierpnia 2012 roku brak jest jeszcze zgodności w postulowanych zmianach, które dotyczą między innymi powołania turystycznego funduszu gwarancyjnego, zmian dotyczących rozporządzenia ministra finansów z 16 grudnia 2010 roku ws. minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, a dalej z tym związanych – zdefiniowaniem przychodów przedsiębiorców dotychczas funkcjonujących lub rozpoczynających działalność, które stanowią podstawę wyliczenia minimalnych sum zabezpieczeń itp.
Dlaczego upadają?
Najczęstszą determinantą ogłaszanych upadłości gospodarczych biur podróży, stanowi:
- brak wypełnienia zapisów dyrektywy unijnej nr 90/314 dotyczącej przeniesienia ciężaru rozwiązań w turystyce na profilaktykę, co pozwoliłoby radykalnie obniżyć systemowe ryzyko upadłości kolejnych biur podróży (marszałek województwa ma zapewnić klientowi biura podróży 100 proc. zabezpieczenia swojej ekspozycji, niezależnie od wpływu różnych czynników)
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl