Prawo unijne umożliwia pasażerom ubieganie się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. Jednak nie zawsze musi być ono wypłacone.
Pasażerowie, których loty zostały odwołane lub znacznie opóźnione, coraz częściej kierują do przewoźników wnioski o wypłatę odszkodowania za opóźnienie/ odwołanie lotu. Podstawą takiego żądania są postanowienia Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z przywołanym Rozporządzeniem pasażer może domagać się zapłaty przez przewoźnika odszkodowania w przypadku gdy pasażerowi odmówiono przyjęcia na pokład, lot został odwołany lub znacznie opóźniony (przybycie do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu). Wysokość odszkodowania w takich przypadkach zależy od długości (trasy) lotu i waha się pomiędzy 250 a 600 euro.
Pozew o odszkodowanie czy skarga do ULC?
Praktyka pokazuje, iż pasażerowie, którzy domagają się zapłaty odszkodowania za opóźnienie/odwołanie lotu, w pierwszej kolejności kontaktują się bezpośrednio z przewoźnikiem składając reklamację. W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania przez przewoźnika, pasażer ma do wyboru dwie dalsze drogi postępowania – drogę cywilną polegającą na skierowaniu do sądu powszechnego pozwu przeciwko przewoźnikowi lotniczemu o zapłatę odszkodowania lub drogę administracyjną poprzez skierowanie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Zastrzec należy, że złożenie skargi do ULC nie wyłącza możliwości późniejszego złożenia pozwu w przypadku nieuzyskania odszkodowania na podstawie decyzji Prezesa ULC lub wyroku sądu administracyjnego rozpoznającego odwołanie od decyzji Prezesa ULC.
Brak obowiązku wypłaty odszkodowania
Podkreślić należy, że roszczenie pasażera o wypłatę odszkodowania, pomimo spełnienia wymogów określonych w Rozporządzeniu, nie zawsze będzie zasadne, a przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania. Przyjęcie odmiennego założenia stawiałoby przewoźników w niewątpliwie nieusprawiedliwionej sytuacji, w której byliby obowiązani do wypłaty odszkodowania w każdym przypadku i nie może być uzasadniane wyłącznie argumentem, iż przewoźnik jest podmiotem profesjonalnym, który powinien ponosić niemal nieog [...]

Pasażerowie, których loty zostały odwołane lub znacznie opóźnione, coraz częściej kierują do przewoźników wnioski o wypłatę odszkodowania za opóźnienie/ odwołanie lotu. Podstawą takiego żądania są postanowienia Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z przywołanym Rozporządzeniem pasażer może domagać się zapłaty przez przewoźnika odszkodowania w przypadku gdy pasażerowi odmówiono przyjęcia na pokład, lot został odwołany lub znacznie opóźniony (przybycie do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu). Wysokość odszkodowania w takich przypadkach zależy od długości (trasy) lotu i waha się pomiędzy 250 a 600 euro.
Pozew o odszkodowanie czy skarga do ULC?
Praktyka pokazuje, iż pasażerowie, którzy domagają się zapłaty odszkodowania za opóźnienie/odwołanie lotu, w pierwszej kolejności kontaktują się bezpośrednio z przewoźnikiem składając reklamację. W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania przez przewoźnika, pasażer ma do wyboru dwie dalsze drogi postępowania – drogę cywilną polegającą na skierowaniu do sądu powszechnego pozwu przeciwko przewoźnikowi lotniczemu o zapłatę odszkodowania lub drogę administracyjną poprzez skierowanie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Zastrzec należy, że złożenie skargi do ULC nie wyłącza możliwości późniejszego złożenia pozwu w przypadku nieuzyskania odszkodowania na podstawie decyzji Prezesa ULC lub wyroku sądu administracyjnego rozpoznającego odwołanie od decyzji Prezesa ULC.
Brak obowiązku wypłaty odszkodowania
Podkreślić należy, że roszczenie pasażera o wypłatę odszkodowania, pomimo spełnienia wymogów określonych w Rozporządzeniu, nie zawsze będzie zasadne, a przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania. Przyjęcie odmiennego założenia stawiałoby przewoźników w niewątpliwie nieusprawiedliwionej sytuacji, w której byliby obowiązani do wypłaty odszkodowania w każdym przypadku i nie może być uzasadniane wyłącznie argumentem, iż przewoźnik jest podmiotem profesjonalnym, który powinien ponosić niemal nieog [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl