Polski turysta 2025 – cyfrowy, świadomy i gotowy na więcej

Autor: ZBIGNIEW ADAMÓW-BIELKOWICZ

Lato 2025 zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim wyjazdowe plany milionów Polaków. Tegoroczny sezon urlopowy zapowiada się nie tylko jako rekordowy pod względem frekwencji, ale również jako przełomowy dla branży turystycznej i finansowej.

Dane z raportu Visa CEE Travel and Payment Intentions 2025 rysują portret współczesnego polskiego turysty jako osoby doskonale zorganizowanej, świadomej swoich potrzeb i coraz silniej zintegrowanej z nowoczesnymi technologiami.

Badanie obejmujące siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę, wskazuje na preferencje mieszkańców regionu względem podróżowania. Choć dla większości polskich turystów głównym celem wyjazdu wciąż pozostaje odpoczynek i relaks, prawie czterech na 10 określa siebie jako poszukiwaczy doświadczeń, którzy stawiają w podróży na odkrywanie nowych miejsc. Co czwarty wciela się w rolę nawigatora, z entuzjazmem planując wycieczki dla siebie lub grupy. Inni podróżują z myślą o oszczędnościach: 18 proc. to tzw. okazji, którzy aktywnie szukają dobrych ofert i sposobów na to, by uniknąć przepłacania. Z kolei dla jednego na czterech turystów to właśnie wyjątkowa okazja decyduje o wyborze kolejnego kierunku wyjazdu. Natomiast tylko jeden na 10 pytanych identyfikuje się z rolą twórcy treści, wskazując, że podczas wakacji aktywnie dzieli się w internecie relacjami z modnych miejsc.

WAKACYJNE PLANY

Według najnowszych danych aż 43 proc. Polaków planuje spędzić tegoroczne wakacje poza granicami kraju. To wzrost o 10 punktów procentowych względem ubiegłego roku. Najchętniej wybieranym kierunkiem pozostają Włochy, które skutecznie łączą oczekiwania wobec klimatu, kuchni i dostępności cenowej. W dalszej kolejności znajdują się Hiszpania, Grecja, Chorwacja i Niemcy. Co istotne, polski turysta w 2025 r. to nie tylko klient wakacyjnego katalogu, ale coraz częściej świadomy podróżnik, który samodzielnie planuje wypoczynek, decyduje o jego przebiegu, lokalizacji i stylu.

Zmienia się również charakter wyjazdów. Odpoczynek i relaks wciąż pozostają głównymi motywatorami, jednak aż 38 proc. respondentów deklaruje, że w podróże przede wszystkim w poszukiwaniu nowych doświadczeń. Dla co trzeciego nie to tylko reset, ale i okazja do poszerzania horyzontów, kontaktu z innymi kulturami, odkrywania siebie na nowo. Jako że relacje, znajomi czy znajdowane aktywności odgrywają ogromną rolę dla blisko 1/3 badanych, coraz większego znaczenia nabiera aspekt społeczny. Rośnie znaczenie podróży grupowych, choć w Polsce to wciąż stosunkowo niewielka grupa – zaledwie 10 proc. pokazuje podróże w mediach społecznościowych.

O badaniu

Badanie Visa CEE Travel & Payment Intentions Study 2025 został

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl