Nadchodzące zmiany w prawach pasażerów lotniczych w UE

Autor: ANDRZEJ JARCZEWSKI

Unia Europejska przymierza się do największej od lat reformy rozporządzenia regulującego prawa pasażerów lotniczych. Proponowane zmiany w przepisach (WE) nr 261/2004 – mimo że wciąż na etapie projektowania – już dziś wywołują żywe dyskusje wśród prawników, linii lotniczych, organizacji konsumenckich i samych podróżnych. Jakie zmiany szykuje Bruksela i kiedy mogą wejść w życie?

Obowiązujące od 2004 r. rozporządzenie nr 261/2004 przez wiele lat stanowiło jeden z filarów europejskiej ochrony pasażera. Regulowało zasady odpowiedzialności linii lotniczych w razie odwołania lotu, opóźnienia przekraczającego trzy godziny czy odmowy wpuszczenia na pokład. Jednak od początku jego stosowania pojawiały się głosy, że system ten nie nadąża za zmianami realiów rynkowych i technologicznych.

5 czerwca 2025 r. ministrowie transportu państw członkowskich UE osiągnęli polityczne porozumienie w sprawie propozycji nowelizacji rozporządzenia. To efekt długich negocjacji i kompromisu pomiędzy uproszczeniem procedur, oczekiwaniami przewoźników a ochroną interesów pasażerów. Jak wskazuje Dawid Janoszka, prawnik ekspert lotniczy z AirCashBack, mimo medialnych nagłówków sugerujących przesądzenie losów reformy, na obecnym etapie mamy do czynienia jedynie z propozycją legislacyjną. – Parlament Europejski nie zaczął jeszcze formalnie prac nad tym projektem lub wprowadzenia istotnych korekt. A z punktu widzenia konsumenta to bardzo ważna informacja, ponieważ w obecnym kształcie wiele zmian może ograniczyć skuteczną ochronę pasażerską – komentuje.

KLUCZOWE MODYFIKACJE W PRAWIE LOTNICZYM

Reforma zakłada wprowadzenie ponad 30 nowych przepisów, które mają zwiększyć czytelność prawa oraz ujednolicić procedury wewnątrz całej Unii. Jednak wiele z nich oznacza dla pasażerów ze zmniejszenie dotychczasowych praw – szczególnie w zakresie opóźnień i wysokości rekompensat.

OPÓŹNIENIA – WYŻSZ

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl