Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Ministerstwo Sportu i Turystyki uruchomiły nowoczesny portal analityczny Turystyka+.

To innowacyjne, interaktywne narzędzie ma być kluczowym wsparciem dla dynamicznego rozwoju polskiej turystyki na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Portal Turystyka+ integruje dane z różnorodnych źródeł: oficjalnych badań statystycznych, portali rezerwacyjnych, transakcji kart płatniczych oraz operatorów telekomunikacyjnych. Dzięki temu umożliwi precyzyjne śledzenie ruchu turystycznego, analizę wydatków gości krajowych i zagranicznych, monitorowanie wykorzystania bazy noclegowej (w tym najmu krótkoterminowego) oraz identyfikację celów podróży i trendów. Dane prezentowane są w przyjaznej formie interaktywnych wykresów, map i animacji, ułatwiając porównywanie w czasie, np. tempa odbudowy rynku po pandemii. Zastosowane eksperymentalne metody analityczne, w tym modele matematyczne i sztuczna inteligencja, pozwalają nawet na prognozowanie, np. wykorzystania miejsc noclegowych. Wiceminister sportu i turystyki, Piotr Borys, podkreśla, że wszystkie dane są w pełni zanonimizowane i bezpieczne, bez informacji osobowych.
"To jest przede wszystkim decyzja o rozwoju polskiej gospodarki" – mówi wiceminister Borys agencji Newseria. "Dzisiaj turystyka to 5 proc. PKB, średnia unijna to nawet 9 proc. My chcemy bardzo dynamicznie się rozwijać, więc potrzebujemy tutaj danych. (...) Dlatego wspólnie z urzędem statystycznym budujemy najbardziej innowacyjny projekt danych w turystyce". Portal ma służyć zarówno decydentom przy planowaniu infrastruktury i polityk, jak i przedsiębiorcom w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych, co finalnie ma przełożyć się na wzrost całego sektora i PKB.
Inicjatywa pojawia się w czasie rekordowego wzrostu polskiej turystyki. Według GUS w 2024 roku z obiektów noclegowych skorzystało 40,8 mln turystów (wzrost o 7,5% r/r), w tym 8,2 mln gości zagranicznych (wzrost o 12,3%). Pierwszy kwartał 2025 przyniósł dalszy, ponad 7-procentowy wzrost. Badanie POT na sezon 2025 pokazuje, że 73% Polaków planuje wakacje z noclegami (wzrost o 3,3 p.p.), a 61% z nich zamierza spędzić główny urlop w kraju. "To może być rekordowy rok w polskiej turystyce" – ocenia Borys. "Bo to wpływa na rozwój gospodarczy kraju".
Celem portalu Turystyka+ jest nie tylko dostarczanie danych, ale również odkrywanie potencjału polskich regionów, wspieranie rozwoju lokalnych społeczności oraz małych, średnich i dużych firm turystycznych, aby "wywindować wielkie marki turystyczne" i pokazać światu piękno Polski, które "wymaga jeszcze dużej promocji".