TUI Group, jeden z największych globalnych koncernów turystycznych, zakończył emisję Schuldscheindarlehen o wartości 250 mln euro. Środki pozyskane z transakcji zostaną przeznaczone na przedterminowy wykup umów leasingowych samolotów oraz przejęcie części floty na własność, co ma przełożyć się na obniżenie kosztów finansowania i poprawę płynności operacyjnej spółki.

Czym jest Schuldscheindarlehen?
Schuldscheindarlehen to specyficzna dla rynku niemieckiego forma finansowania dłużnego, będąca pośrednim rozwiązaniem między klasycznym kredytem bankowym a obligacją. Jest to niepubliczna pożyczka udzielana bezpośrednio przez inwestorów instytucjonalnych i dokumentowana prostym dokumentem dłużnym („Schuldschein”). W odróżnieniu od obligacji nie jest notowana na giełdzie – transakcje odbywają się w formule „private placement”, z elastycznie ustalanymi warunkami. Schuldscheindarlehen umożliwia dużym przedsiębiorstwom pozyskanie znacznych środków na korzystnych warunkach przy ograniczonej liczbie formalności i relatywnie niskich kosztach finansowania.
Nowa emisja długu TUI została podzielona na transze o stałym i zmiennym oprocentowaniu, z terminami wykupu za trzy oraz pięć lat, a średni czas zapadalności wynosi 3,6 roku. Średnia stopa procentowa uplasowała się na poziomie ok. 4 proc.
Zarząd TUI podkreśla, że transakcja nie wpłynie na wzrost skonsolidowanego zadłużenia netto grupy, a jej celem jest dalsza poprawa struktury bilansu i efektywności operacyjnej. Spółka oczekuje, że pozyskane środki pozwolą nie tylko ograniczyć koszty finansowe, ale również zwiększą elastyczność zarządzania flotą lotniczą.
To pierwsza taka emisja TUI od 2018 roku – z poprzedniej rundy finansowania do spłaty pozostało jeszcze 32,5 mln euro z terminem wykupu w 2028 roku. Kurs akcji TUI od początku roku zyskał blisko 30 proc., a po ogłoszeniu transakcji utrzymał się w okolicach 8 euro za walor.
W ocenie analityków, działania TUI zmierzające do restrukturyzacji kosztów i wzmocnienia pozycji gotówkowej są kluczowe dla dalszej stabilizacji finansowej koncernu, zwłaszcza w obliczu zmienności rynków lotniczych i turystycznych.