Niespokojne czasy, jakie mamy obecnie, nie sprzyjają rozwojowi turystyki. Zwiększają niechęć do wydawania pieniędzy i są wyzwaniem dla państw i organizacji takich jak Unia Europejska. A wszystko to powoduje zmiany na europejskim rynku turystycznym.

Andrzej Jarczewski
Europejska branża turystyczna wkraczała w sezon wiosenno-letni 2025 z optymizmem, choć w cieniu wyzwań związanych z nowymi regulacjami i rosnącymi kosztami. Dane Europejskiej Komisji ds. Turystyki (ETC) oraz serwisu ETIAS pokazują, że choć ogólna chęć podróżowania wśród Europejczyków lekko spada, przeciętny turysta planuje wydać więcej, podróżować dłużej i częściej wybiera mniej popularne kierunki.
Rośnie wartość koszyka turystycznego
Według najnowszego raportu ETC 72 proc. Europejczyków planuje co najmniej jeden wyjazd między kwietniem a wrześniem tego roku – to o 3 punkty procentowe mniej niż rok temu. Spadek ten jednak nie przekłada się na ograniczenie wydatków. Wręcz przeciwnie, wartość jednostkowa podróży rośnie. Całościowo prognozy mówią o wzroście wydatków turystycznych o 13 proc. r/r.
Jednocześnie turyści zmieniają swoje nawyki – w odpowiedzi na wyższe ceny, ograniczenia infrastrukturalne i większą świadomość klimatyczną, planują podróże częściej poza sezonem, z naciskiem na mniej zatłoczone regiony.
Wzrost nierównomierny, ale stabilny
Statystyki z pierwszego półrocza 2025 r. pokazuj
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl