Ostatnie miesiące coraz częściej przynoszą informacje o kryzysie dotykającym linie lotnicze, w tym o upadku niektórych przewoźników lotniczych. Jak się okazuje, obecnie obowiązujące przepisy nie chronią dostatecznie pasażerów.
Powodów upadku linii lotniczych można dopatrywać się m.in. w przyczynach zarówno leżących po stronie przewoźnika (tytułem przykładu można wskazać złą strategię przewoźnika i nieumiejętne zarządzanie linią lotniczą), jak i niezależnych od niego (np. ogólna zła sytuacja gospodarcza i kryzys na rynku). Co w razie powzięcia informacji o upadku linii lotniczych może zrobić pasażer, który już wykupił bilet na lot u upadłego przewoźnika? Czy prawo przewiduje ochronę dla takich osób?
Rozporządzenie 261/2004
Zasady wypłaty odszkodowań za odwołany bądź opóźniony lot określone zostały w rozporządzeniu (WE 261/2004) Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Niestety rozporządzenie 261/2004 reguluje jedynie obowiązki w zakresie wypłaty odszkodowania za opóźnienie bądź odwołanie lotu nakładane na przewoźnika lotniczego, który istnieje, prowadzi działalność i nie został zlikwidowany. Rozporządzenie nie obejmuje sytuacji, w której przewoźnik lotniczy finalnie zakończy działalność i linia lotnicza zostanie
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl