Już w grudniu tego roku litewska stolica stanie się jeszcze łatwiej dostępna dla polskich turystów.
Dzięki współpracy przewoźników kolejowych z Polski i Litwy podróż z Warszawy do Wilna skróci się o godzinę. Obecnie podróż z Warszawy Centralnej do Wilna zajmuje około 8 godzin i 30 minut, wliczając transfer niezbędny ze względu na różny rozstaw szyn po obu stronach granicy. Polska stosuje standardowy rozstaw 1435 mm, natomiast na Litwie obowiązuje szeroki rozstaw 1520 mm. Od grudnia br. czas podróży skróci się do około 7 godzin i 30 minut, a docelowo potrwa krócej niż 7 godzin. Bezpośredni pociąg z Warszawy Centralnej do Wilna odjeżdża codziennie o 7.55, a bilety można kupić w cenie 108,50 zł. Na poszczególne częśći taryfy standardowe zniżki dla dzieci i młodzieży (37 proc.), studentów (51 proc.) i seniorów (30 proc.). Aby z nich skorzystać, w większości przypadków trzeba legitymować się polskim obywatelstwem lub np. kartą ISIC w przypadku studentów. Zniżki grupowe i bilety rodzinne są jednak dostępne dla wszystkich pasażerów.
Na litewskiej części trasy zniżki są dostępne w szerszym zakresie i obejmują zarówno studentów z Litwy, jak i UE (50 proc.). Posiadacze kart Eurail i Interrail podróżują taniej, obowiązuje jedynie niewielka opłata za rezerwację miejsca. Dodatkowe zniżki przysługują także posiadaczom Karty Rodziny, uczniom i seniorom, choć część z nich wymaga obywatelstwa lub prawa stałego pobytu na terenie Litwy.
Połączenie kolejowe między naszymi stolicami ma długą tradycję. Już w XIX w. zbudowano linię łączącą St. Petersburg i Warszawę, a jej trasa przebiegała przez dzisiejsze terytoria Litwy. W okresie międzywojennym między Wilnem a Warszawą kursował szybki pociąg nazywany Latającym Wilnianinem. Około 1919 r. pokonanie tej trasy zajmowało blisko 20 godz., ale z czasem skrócono do 5 godz. i 45 min.
Dopiero w 1992 r. przywrócono regularne połączenia na trasie Warszawa – Suwałki – Šeštokai – Wilno. Pociąg z Warszawy do Wilna przestał jednak kursować w 2013 r.
Najnowsze międzynarodowe połączenie na trasie Kraków – Warszawa – Mockava – Kowno – Wilno wystartowało w 2022 r. i natychmiast zdobyło dużą popularność – bilety wyprzedały się zaraz po rozpoczęciu sprzedaży. Zainteresowanie tym połączeniem można przypisywać silnym historycznym i kulturalnym więziom łączącym Polskę i Litwę.
Na Litwę kursują nowoczesne i wygodne pociągi. W klimatyzowanych wagonach pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka elektryczne i miejsce na rower. Na trasie Wilno – Kowno można też skorzystać z oferty gastronomicznej. Pociągi są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W najbliższym czasie planowana są dalsze usprawnienia. Litewski operator kolejowy LTG Link i PKP Intercity podpisali list intencyjny w sprawie zacieśnienia współpracy i poprawy połączeń między Wilnem i Warszawą. W planie jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
W dalszej perspektywie, po ukończeniu linii szybkich kolei Rail Baltica, podróż do litewskich miast będzie się odbywać bez przesiadek.