Spółki wchodzące w skład grupy PLL LOT znajdują się obecnie w jednym z poważniejszych od lat kryzysów. Jeszcze w sierpniu powinna zostać zaprezentowana nowa strategia przewoźnika, która ma zminimalizować skutki recesji panującej w branży lotniczej i pozwolić na osiągnięcie rentowności operacyjnej do końca roku 2010

Chociaż rynek przewozów lotniczych w Polsce nadal należy do najbardziej dynamicznych na świecie, to Polskie Linie Lotnicze LOT tracą w nim udziały. Zwiększa się deficyt narodowego przewoźnika, a spółka nie ma już tak atrakcyjnych nieruchomości, jak chociażby udziały w LIM Center, których sprzedaż "podreperowała" ubiegłoroczny budżet.
Sytuacja
Winą własną LOT-u za kłopoty, w jakich się znalazł, jest nieprzystosowanie do działania w warunkach podwyższonej konkurencji na wchodzącym w fazę recesji rynku. Przyczyną zewnętrzną jest kryzys, który za sprawą rekordowo wysokich kosztów paliwa dotknął branżę. Udział kosztów paliw w kosztach polskiego przewoźnika wyniósł w pierwszych miesiącach tego roku 32 proc. w porównaniu z 26 proc. rok temu.
W roku 2007 łączne przychody LOT-u wyniosły ponad 2,98 mld zł, zaś zysk operacyjny 73 mln zł. W pierwszym półroczu spółka odnotowała niespełna 1,33 mld zł przychodów, czyli o 110 mln zł mniej niż przed rokiem i 130 mln zł straty operacyjnej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2007 roku wyniosła ona 1 mln zł. Najbardziej czarna prognoza zarządu spółki na ten rok mówi o przychodach na poziomie 2,75 mld zł i 275 mln zł straty operacyjnej.
Jednak nie wyklucza się, że jeśli tempo spadku liczby pasażerów wzrośnie, to wyniki w kolejnych kwartałach mogą być słabsze od prognoz. LOT od kilku miesięcy ma kłopoty z zapełnieniem swej flotylli samolotów.

Chociaż - jak wynika z danych Association of European Airlines - ostatnio udało mu się zmienić niekorzystne wyniki z początku roku. O ile w pierwszych dwóch miesiącach roku średnia wykorzystanych foteli wynosiła 64,3 proc. w porównaniu do wynoszącej 71,2 proc. średniej europejskich przewoźników, to już w lipcu wskaźnik ten wyniósł 80,1 proc. w stosunku do średniej europejskiej równej 77,4 proc.

Chociaż rynek przewozów lotniczych w Polsce nadal należy do najbardziej dynamicznych na świecie, to Polskie Linie Lotnicze LOT tracą w nim udziały. Zwiększa się deficyt narodowego przewoźnika, a spółka nie ma już tak atrakcyjnych nieruchomości, jak chociażby udziały w LIM Center, których sprzedaż "podreperowała" ubiegłoroczny budżet.
Sytuacja
Winą własną LOT-u za kłopoty, w jakich się znalazł, jest nieprzystosowanie do działania w warunkach podwyższonej konkurencji na wchodzącym w fazę recesji rynku. Przyczyną zewnętrzną jest kryzys, który za sprawą rekordowo wysokich kosztów paliwa dotknął branżę. Udział kosztów paliw w kosztach polskiego przewoźnika wyniósł w pierwszych miesiącach tego roku 32 proc. w porównaniu z 26 proc. rok temu.
W roku 2007 łączne przychody LOT-u wyniosły ponad 2,98 mld zł, zaś zysk operacyjny 73 mln zł. W pierwszym półroczu spółka odnotowała niespełna 1,33 mld zł przychodów, czyli o 110 mln zł mniej niż przed rokiem i 130 mln zł straty operacyjnej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2007 roku wyniosła ona 1 mln zł. Najbardziej czarna prognoza zarządu spółki na ten rok mówi o przychodach na poziomie 2,75 mld zł i 275 mln zł straty operacyjnej.
Jednak nie wyklucza się, że jeśli tempo spadku liczby pasażerów wzrośnie, to wyniki w kolejnych kwartałach mogą być słabsze od prognoz. LOT od kilku miesięcy ma kłopoty z zapełnieniem swej flotylli samolotów.

Chociaż - jak wynika z danych Association of European Airlines - ostatnio udało mu się zmienić niekorzystne wyniki z początku roku. O ile w pierwszych dwóch miesiącach roku średnia wykorzystanych foteli wynosiła 64,3 proc. w porównaniu do wynoszącej 71,2 proc. średniej europejskich przewoźników, to już w lipcu wskaźnik ten wyniósł 80,1 proc. w stosunku do średniej europejskiej równej 77,4 proc.
PLL LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT są jedną z najstarszych marek na polskim rynku transportowym. Spółka samorządowo-państwowa Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. powstała w styczniu 1929 roku z połączenia wszystkich działających wówczas w Polsce linii lotniczych. W latach 30. XX w. siatka regularnych połączeń obejmowała wyb
[...]
Polskie Linie Lotnicze LOT są jedną z najstarszych marek na polskim rynku transportowym. Spółka samorządowo-państwowa Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. powstała w styczniu 1929 roku z połączenia wszystkich działających wówczas w Polsce linii lotniczych. W latach 30. XX w. siatka regularnych połączeń obejmowała wyb
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl