Absolwenci "turystyki i rekreacji", naturalne zaplecze kadrowe dla branży turystycznej są raczej kiepsko przygotowani do pracy w zawodzie - powtarzają pracodawcy. Dlaczego? I co warto zmienić, by polepszyć tę sytuację?
Jednym z największych osiągnięć polskiej transformacji ustrojowej jest niewątpliwie podkreślenie i docenienie roli edukacji w życiu człowieka i społeczeństwa. W przestrzeni wolnego rynku coraz silniej poskreślane były czynniki merytokratyczne, a młodzi i starsi obywatele stanęli dość gwałtownie przed koniecznością konkurowania ze sobą na polu wykształcenia i kompetencji.
Kształcimy się powszechnie
Pokolenie wchodzące do szkół w połowie lat dziewięćdziesiątych było stawiane pod silną presją zdobywania nie tylko średniego (i przede wszystkim ogólnego) wykształcenia, ale również dyplomu wyższej uczelni. W ciągu kilku lat okazało się, że mamy ogromną rzeszę młodych ludzi, a wszyscy chcą (lub muszą) studiować (patrz ramka: współczynnik skolaryzacji).
Sytuacja wydaje się na pierwszy rzut oka bardzo pozytywna. Jednakże wraz z umasowieniem dostępu do szkolnictwa wyższego nastąpiło zdeprecjonowanie jakości kształcenia. Mówiąc kolokwialnie: dyplom wyższej uczelni nie ma już takiego ciężaru gatunkowego. O ile jeszcze kilkanaście lat temu matura była przepustką do statusu człowieka poważnie wyedukowanego, o tyle dziś dyplom magistra (lub co najmniej licencjata) jest często warunkiem koniecznym do zdobycia najprostszej nawet pracy.
[...]
Jednym z największych osiągnięć polskiej transformacji ustrojowej jest niewątpliwie podkreślenie i docenienie roli edukacji w życiu człowieka i społeczeństwa. W przestrzeni wolnego rynku coraz silniej poskreślane były czynniki merytokratyczne, a młodzi i starsi obywatele stanęli dość gwałtownie przed koniecznością konkurowania ze sobą na polu wykształcenia i kompetencji.
Kształcimy się powszechnie
Pokolenie wchodzące do szkół w połowie lat dziewięćdziesiątych było stawiane pod silną presją zdobywania nie tylko średniego (i przede wszystkim ogólnego) wykształcenia, ale również dyplomu wyższej uczelni. W ciągu kilku lat okazało się, że mamy ogromną rzeszę młodych ludzi, a wszyscy chcą (lub muszą) studiować (patrz ramka: współczynnik skolaryzacji).
Sytuacja wydaje się na pierwszy rzut oka bardzo pozytywna. Jednakże wraz z umasowieniem dostępu do szkolnictwa wyższego nastąpiło zdeprecjonowanie jakości kształcenia. Mówiąc kolokwialnie: dyplom wyższej uczelni nie ma już takiego ciężaru gatunkowego. O ile jeszcze kilkanaście lat temu matura była przepustką do statusu człowieka poważnie wyedukowanego, o tyle dziś dyplom magistra (lub co najmniej licencjata) jest często warunkiem koniecznym do zdobycia najprostszej nawet pracy.
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl