Marek Piotrowski
prawnik, doradca podatkowy
Wśród szeregu regulacji szczególnych wprowadzonych ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), ustalających odmienne niż ogólnie przyjęte zasady opodatkowania, przewidziane zostały specjalne zasady opodatkowania usług turystyki. Specyfika tych regulacji skupia się z jednej strony na innych zasadach ustalania podstawy opodatkowania, z drugiej zaś na wyłączeniu podstawowego uprawnienia podatnika, jakim jest prawo do odliczania podatku naliczonego w przypadku zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży.
Opodatkowanie marży prowadzi zatem do diametralnie różnego rozliczania podatku VAT, w porównaniu z powszechnie stosowanymi zasadami ogólnymi, co stanowi często nie lada trudność dla wielu przedsiębiorców działających na rynku usług turystycznych.
Podstawa prawna dla opodatkowania usług turystyki wg procedury szczególnej - VAT marży wyrażona została art. 119 ustawy o VAT, zgodnie z którym przy wykonaniu usług turystyki podstawę opodatkowania stanowi kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego.
Tym samym, omawiana procedura znajduje wyłącznie zastosowanie w odniesieniu do usług turystyki, a jej odrębność polega na fakcie, iż podstawy opodatkowania nie stanowi obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu świadczenia usługi czy dostawy towarów (jak to bywa najczęściej przy stosowaniu tzw. zasad ogólnych), ale kwota marży. Kluczowym zagadnieniem jest odpowiedź na pytanie - jak należy rozumieć znaczenie pojęcia marży? Otóż, marżą jest różnica pomiędzy kwotą należną, którą zapłacić ma nabywca usługi, a ceną nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty przez podatnika towarów i usług.
Dla ustalenia wartości marży istotne są tylko te nabywane towary i usługi, którym można przypisać bezpośredni związek z korzyścią turysty (np. zakwaterowanie, ubezpieczenie, wyżywienie, transport). Innymi słowy, nabywane przez podatnika towary i usługi, którym nie można przypisać bezpośredniego związku z korzyścią turysty (np. najem lokalu biura turystycznego), pozostają bez znaczenia dla ustalenia wartości marży.
PRZYKŁAD
Prowadzący bi [...]
prawnik, doradca podatkowy
Wśród szeregu regulacji szczególnych wprowadzonych ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), ustalających odmienne niż ogólnie przyjęte zasady opodatkowania, przewidziane zostały specjalne zasady opodatkowania usług turystyki. Specyfika tych regulacji skupia się z jednej strony na innych zasadach ustalania podstawy opodatkowania, z drugiej zaś na wyłączeniu podstawowego uprawnienia podatnika, jakim jest prawo do odliczania podatku naliczonego w przypadku zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży.
Opodatkowanie marży prowadzi zatem do diametralnie różnego rozliczania podatku VAT, w porównaniu z powszechnie stosowanymi zasadami ogólnymi, co stanowi często nie lada trudność dla wielu przedsiębiorców działających na rynku usług turystycznych.
Podstawa prawna dla opodatkowania usług turystyki wg procedury szczególnej - VAT marży wyrażona została art. 119 ustawy o VAT, zgodnie z którym przy wykonaniu usług turystyki podstawę opodatkowania stanowi kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego.
Tym samym, omawiana procedura znajduje wyłącznie zastosowanie w odniesieniu do usług turystyki, a jej odrębność polega na fakcie, iż podstawy opodatkowania nie stanowi obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu świadczenia usługi czy dostawy towarów (jak to bywa najczęściej przy stosowaniu tzw. zasad ogólnych), ale kwota marży. Kluczowym zagadnieniem jest odpowiedź na pytanie - jak należy rozumieć znaczenie pojęcia marży? Otóż, marżą jest różnica pomiędzy kwotą należną, którą zapłacić ma nabywca usługi, a ceną nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty przez podatnika towarów i usług.
Dla ustalenia wartości marży istotne są tylko te nabywane towary i usługi, którym można przypisać bezpośredni związek z korzyścią turysty (np. zakwaterowanie, ubezpieczenie, wyżywienie, transport). Innymi słowy, nabywane przez podatnika towary i usługi, którym nie można przypisać bezpośredniego związku z korzyścią turysty (np. najem lokalu biura turystycznego), pozostają bez znaczenia dla ustalenia wartości marży.
PRZYKŁAD
Prowadzący bi [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl