
Wyższa Szkoła Menedżerska w
Białymstoku Wydział Turystyki i Rekreacji
Wraz z rozwojem turystyki biznesowej, odwiedzanie miast w celach handlowych, udział w konferencjach, targach i wystawach staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Do tego dochodzi oczywiście "klasyczne" odwiedzanie miast, aby je poznać, zabawić się w nich, wziąć udział w imprezach sportowych i innych wydarzeniach masowych, zrobić zakupy, a nawet zjeść posiłek w tzw. "dobrej" restauracji.
Te rodzaje podróży mogą się rozwijać z dużą intensywnością wraz z rozwojem samego miasta. Natomiast turystyka krajoznawcza i przyrodnicza z racji jej roli i funkcji ma ograniczony zakres pod względem nasilenia ruchu turystycznego, a po przekroczeniu jego dopuszczalnych granic może się stać hamulcem jego dalszego rozwoju. Wynika z tego, że przyszłość rozwoju ruchu turystycznego leży właśnie przede wszystkim w miastach.
W naszym kraju ukształtowała się już od pewnego czasu ścisła czołówka miast, w tym pod względem ruchu turystycznego, która jest beneficjentem różnego rodzaju imprez masowych typu rozrywkowego, sportowego czy kulturalnego. Powstaje więc pytanie, jakie miejsce w tym zakresie zajmują pozostałe miasta.
Ocena rozwoju ruchu turystycznego na obszarach miast w Polsce
Badaniem objęto wszystkie miasta będące obecnie siedzibami województw, łącznie ze stolicą, oraz pozostałe miasta na tzw. prawach powiatu, z których zdecydowana większość stanowiła siedziby "małych" województw (do 1999 r.). Łącznie badaniami objęto 49 miast. W tabeli 1 zestawiono wyodrębnione grupy miast według bezwzględnej liczby udzielonych noclegów w 2007 r. wraz z ważniejszymi charakterystykami. Z danych tabeli 1 wynika, że koncentracja ruchu turystycznego występuje w kilku miastach naszego kraju. Są to: Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk i Poznań. W tej grupie przed Poznaniem lokuje się również Świnoujście, które w odróżnieniu od pozostałych miast tej grupy zawdzięcza swoją pozycję przede wszystkim posiadanym walorom naturalnym (kurort nadmorski). W sześciu wyżej wymienionych miastach w 2007 r. udzielono 10 795,5 tys. noclegów, co stanowi 62,4% ogólnej ich liczby [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl