
Nowe przepisy zakładają między innymi:
• zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
• właściwą pomoc (w postaci np. zapewnienia przekąski, posiłku, napojów oraz, w razie potrzeby, noclegu do trzech nocy w cenie do 80 euro za noc) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
• rekompensatę finansową wynoszącą od 25 do 50 proc. wartości biletu – w przypadku opóźnienia dopłynięcia lub odwołania rejsu,
• niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej oraz szczególną bezpłatną pomoc dla tych osób zarówno w terminalach portowych jak i na pokładzie statku, a także rekompensatę finansową za utratę lub zniszczenie ich urządzeń umożliwiających poruszanie się,
• minimalne wymogi dotyczące prawa wszystkich pasażerów do informacji przed rozpoczęciem rejsu i w jego trakcie, a także do informacji ogólnej na temat ich praw w terminalach i na pokładzie statku,
• ustanowienie przez przewoźników i operatorów terminali mechanizmów rozpatrywania zażaleń, dostępnych dla pasażerów,
• ustanowienie niezależnych organów krajowych, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary. Po pozytywnym głosowaniu w Parlamencie Europejskim Rada będzie musiała potwierdzić osiągnięte z Parlamentem porozumienie, aby rozporządzenie mogło być formalnie przyjęte. Wejdzie ono w życie dwa lata po jego przyjęciu.