Słowo SPA rozpleniło się po Polsce z zastanawiającą szybkością. Coraz więcej hoteli a nawet pensjonatów za punkt honoru stawia sobie dodanie w nazwie lub chociaż w ofercie tego słowa. Jednak czytając samą nazwę SPA trudno przewidzieć co tak naprawdę oferuje nam dany obiekt. Zwłaszcza, że reklama rządzi się własnymi prawami i większość ośrodków stara się przedstawić jako te „jedyne”, „unikalne”.

Tymczasem powinniśmy sobie zdawać sprawę z faktu, że ośrodki SPA na ogół specjalizują się. Warto więc uważnie poczytać ich ofertę przed wysyłaniem tam naszych klientów. Pamiętajmy też, że – w odróżnieniu od hoteli – ośrodki SPA nie podlegają w naszym kraju kategoryzacji, tak więc nie możemy porównać liczby gwiazdek przy nazwie.
Nawet jeśli takowe się znajdują – jest to raczej wyraz fantazji właścicieli, a nie wiarygodna ocena jakości. SPA istniejące przy wielkich hotelach niekoniecznie oferują pełny, szeroki zestaw usług w swoim, nierzadko małym, kompleksie SPA. I z kolei, mały hotelik może istnieć przy bardzo rozbudowanym zestawie obiektów SPA. Wybór SPA zależy na ogół nie tylko od oferty, ale i od czasu, jaki chcemy poświęcić naszej wizycie w tego typu ośrodku. Inny wybierzemy na wypad weekendowy (tu decydująca jest odległość) inny na zimę, inny na lato. Ważne są też preferencje klienta, co do otoczenia – jedni potrzebują za oknem widoku morza lub jeziora, inni preferują góry. Jedni chcą spokojnej okolicy, inni – blisko położonego centrum rozrywkowego lub zakupowego. Wreszcie, najważniejszy jest rodzaj SPA.

Samo słowo spa wzięło swój źródłosłów od miasta w Belgii o tej nazwie. Jest to uzdrowisko położone ponad 30 kilometrów od Liege, słynące od XIV wieku gorącymi źródłami o walorach leczniczych. Tak więc terminem SPA przyjęło się nazywać w terminologii angielskojęzycznej uzdrowiska, kurorty, w których woda używana jest do celów leczniczych. Istnieje oczywiście wersja tłumaczenia SPA jako skrótu od rzymskiego powiedzenia Sanus Per Aqua – zdrowie przez wodę lub uzdrowiony dzięki wodzie. Jednak nie ulega wątpliwości: SPA jest związane z wodą (słownik języka polskiego podaje dwa znaczenia SPA: zabiegi pielęgnacyjne mające na celu odświeżenie i nawilżenie skóry lub wanna z hydromasażem). Szaleństwo nazewnictwa, jakie nas ogarnęło w ostatnich latach sprawiło, że również nazwa SPA jest nadużywana – kobiety nie chodzą już do manikiurzystki, tylko do „SPA dla paznokci”!
Przyjrzyjmy się najczęściej spotykanym w naszej branży pojęciom, by uniknąć nieporozumień.
Medi-SPA (lub Med.-SPA, Medical SPA) – są to ośrodki, w których oferta jest rozszerzona poza pielęgnację i relaks. Moż [...]

Tymczasem powinniśmy sobie zdawać sprawę z faktu, że ośrodki SPA na ogół specjalizują się. Warto więc uważnie poczytać ich ofertę przed wysyłaniem tam naszych klientów. Pamiętajmy też, że – w odróżnieniu od hoteli – ośrodki SPA nie podlegają w naszym kraju kategoryzacji, tak więc nie możemy porównać liczby gwiazdek przy nazwie.
Nawet jeśli takowe się znajdują – jest to raczej wyraz fantazji właścicieli, a nie wiarygodna ocena jakości. SPA istniejące przy wielkich hotelach niekoniecznie oferują pełny, szeroki zestaw usług w swoim, nierzadko małym, kompleksie SPA. I z kolei, mały hotelik może istnieć przy bardzo rozbudowanym zestawie obiektów SPA. Wybór SPA zależy na ogół nie tylko od oferty, ale i od czasu, jaki chcemy poświęcić naszej wizycie w tego typu ośrodku. Inny wybierzemy na wypad weekendowy (tu decydująca jest odległość) inny na zimę, inny na lato. Ważne są też preferencje klienta, co do otoczenia – jedni potrzebują za oknem widoku morza lub jeziora, inni preferują góry. Jedni chcą spokojnej okolicy, inni – blisko położonego centrum rozrywkowego lub zakupowego. Wreszcie, najważniejszy jest rodzaj SPA.

Samo słowo spa wzięło swój źródłosłów od miasta w Belgii o tej nazwie. Jest to uzdrowisko położone ponad 30 kilometrów od Liege, słynące od XIV wieku gorącymi źródłami o walorach leczniczych. Tak więc terminem SPA przyjęło się nazywać w terminologii angielskojęzycznej uzdrowiska, kurorty, w których woda używana jest do celów leczniczych. Istnieje oczywiście wersja tłumaczenia SPA jako skrótu od rzymskiego powiedzenia Sanus Per Aqua – zdrowie przez wodę lub uzdrowiony dzięki wodzie. Jednak nie ulega wątpliwości: SPA jest związane z wodą (słownik języka polskiego podaje dwa znaczenia SPA: zabiegi pielęgnacyjne mające na celu odświeżenie i nawilżenie skóry lub wanna z hydromasażem). Szaleństwo nazewnictwa, jakie nas ogarnęło w ostatnich latach sprawiło, że również nazwa SPA jest nadużywana – kobiety nie chodzą już do manikiurzystki, tylko do „SPA dla paznokci”!
Przyjrzyjmy się najczęściej spotykanym w naszej branży pojęciom, by uniknąć nieporozumień.
Medi-SPA (lub Med.-SPA, Medical SPA) – są to ośrodki, w których oferta jest rozszerzona poza pielęgnację i relaks. Moż [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl