Pilot po kursie - pilot kompetentny?

Podstawą działalności przedsiębiorstw branży turystycznej coraz częściej jest nie tylko zaplecze materialne, ale i kompetentni pracownicy. Ich doświadczenie, wiedza i umiejętności jej wykorzystania tworzą kapitał intelektualny firmy, podnosząc jej wartość rynkową. Jakie cechy powinien więc posiadać pilot wycieczek, aby zasłużyć na miano kompetentnego?

rt_2008_06-86.jpg


Pilot wycieczek to tzw. zawód regulowany, a więc określony przez odrębne przepisy prawne. Zwyczajowo pilot jest zatrudniany przez biuro podróży na podstawie umowy zlecenia, która określa także jego miejsce pracy.

Zadaniem pilota jest szeroko rozumiana opieka nad grupą turystów przebywających w wybranym miejscu na świecie, a więc zapewnienie im bezpieczeństwa od początku do końca trwania imprezy, udzielenie wszelkich niezbędnych informacji i porad z zakresu miejsca pobytu, zapewnienie realizacji opłaconych przez nich świadczeń, udzielanie informacji krajoznawczej na temat odwiedzanego terenu, służenie tłumaczeniem podczas odbioru świadczeń i w każdej sytuacji niespodziewanej, nagłej, bez względu na okoliczności zdarzenia (np. wypadek drogowy, złamanie prawa przez uczestnika wycieczki), a także wiele innych zadań wynikających z zaistniałych okoliczności i specyfiki prowadzonej grupy.


rt_2008_06-78.jpg



Od kompetencji pilota zależy w dużej mierze, czy turysta wróci z wakacji zadowolony, czy też nie - czy biuro podróży zyska stałego klienta, c
zy go straci. Dlatego musi być doskonale przygotowany merytorycznie do pracy w danym kraju, znać przynajmniej jeden język obcy, powinien być operatywny i energiczny, a jednocześnie opanowany i zawsze uśmiechnięty. Aby dobrze wywiązywać się ze swoich obowiązków, powinien być dobrym negocjatorem i psychologiem, przywódcą i przyjacielem turystów, a także posiadać nienaganną prezencję i dykcję.


Szkolenie pilota wycieczek obejmuje:

120 godzin zajęć, podzielonych na 7 blok
ów tematycznych:
  • geografia Polski
  • historia sztuki
  • prawo w turystyce i ubezpieczenia
  • obsługa ruchu turystycznego 
  • sytuacja społeczno-ekonomiczna w Polsce i na świecie
  • higiena
  • profilaktyka zdrowia i bezpieczeństwa 8 warsztaty psychologiczne; 8 3-dniową wycieczkę studyjną na zakończenie kursu w celu zweryfikowania zdobytych kompetencji; 
egzamin wewnętrzny, będący próbą przed egzaminem państwowym.



Dla uzyskania uprawnień pilota wycieczek należy spełnić określone w przepisach prawnych warunki, odbyć wymagane szkolenie i zdać egzamin państwowy. Zakłada się, że celem szkolenia jest przygotowanie kandydata do wykonywania tego zawodu poprzez wykształcenie u niego niezbędnych kompetencji, których zasób - jak wcześniej powiedziano - jest ogromny. Jednak analizując różne skrajne opinie uczestników wycieczek na temat pilotów, nasuwa się wątpliwość, czy przewidziany w ustawie o usługach turystycznych program szkolenia pilotów rzeczywiście przygotowuje ich w tak szerokim stopniu do pracy w tym zawodzie.

Chcąc ocenić kursy szkolące pilotów wycieczek, progra
m tego szkolenia oraz możliwości, jakie daje im uzyskanie uprawnień pilota, trzeba bliżej przyjrzeć się całemu procesowi kształcenia, m.in. motywom podjęcia szkolenia, osobistemu zaangażowaniu...

Wydanie: 2/2008, PERSONEL
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail