Sezon na poprawki rozpoczęty

Agnieszka Jezierska
Autorka jest prawnikiem i wykładowcą w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy,
gdzie prowadzi zajęcia "Prawo w turystyce i rekreacji"

Ministerstwo Sportu i Turystyki pod koniec czerwca br. zaprezentowało założenia do projektu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Obowiązująca prawie jedenasty rok ustawa niedostatecznie chroni klienta, nie nadąża też za potrzebami rozwijającego się rynku usług turystycznych. Przedstawione założenia zmian są kompleksowe, mają objąć swoim zakresem m.in. organizatorów turystyki, klientów, przewodników turystycznych oraz usługi hotelarskie

rt_2008_07-68.jpg


Każdy sezon coraz bardziej uwidaczniał luki i niedociągnięcia obowiązującej ustawy o usługach turystycznych. Media coraz częściej pokazywały obraz sfrustrowanych turystów, którzy jechali w przeświadczeniu, że spędzą czas w czterogwiazdkowym hotelu, a na miejscu zastawali plac budowy. Podobnych scenariuszy ze zmarnowanym urlopem w tle było niestety wiele. Obowiązująca regulacja nie chroni bowiem klientów korzystających z usług agentów lub podmiotów działających poza systemem ustawy o usługach turystycznych ani nie eliminuje z rynku podmiotów o złej kondycji finansowej.

To nie jedyny słaby punkt obowiązującej ustawy. System standaryzacji obiektów hotelarskich wdrażany jest bardzo wolno, a proces zdobywania uprawnień przewodników turystycznych i pilotów wycieczek jest skomplikowany i czasochłonny. Administracja samorządowa nie jest w stanie skutecznie realizować zadań istotnych dla ustawy o usługach turystycznych, gdyż ustawodawca nałożył na jej barki zbyt dużo zadań.

Ponadto nie została ona wyposażona w sprawne narzędzia kontrolowania i sankcjonowania podmiotów z szarej strefy. Obecnie realnej kontroli podlegają tylko przedsiębiorcy działający legalnie, choć i ona pozostawia dużo do życzenia. System finansowania zadań wynikających z ustawy jest również niesprawny. Zdarza się też, że przepisy ustawy o usługach turystycznych nie harmonizują z przepisami innych aktów prawnych. W niektórych sytuacjach, zwłaszcza w przypadku zabezpieczenia finansowego, mamy także do czynienia z nieprawidłową implementacją przepisów unijnych. Można powiedzieć, że obowiązująca ustawa trzeszczy w posadach i wymaga generalnego remontu turystycznych paragrafów. Miejmy nadzieję, że propozycje resortu sportu i turystyki naprawią istniejący stan rzeczy. Przyjrzyjmy się bez oceniania najbardziej istotnym założeniom.


Szerszy krąg podmiotów organizujących imprezy turystyczne

Proponowane założenia maja objąć podmioty niebędące przedsiębiorcami, którzy organizują imprezy turystyczne lub świadczą usługi turystyczne okazjonalnie, ale odpłatnie. Podmioty podejmujące się organizowania imprez turystycznych nieodpłatnie zostaną również objęte projektowaną regulacją, choć w węższym zakresie. Miałyby przede wszystkim podlegać przepisom dotyczącym opieki turystów.

Celem takiego rozszerzenia będzie zapewnienie ochrony...

Wydanie: 3/2008, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail