Po co na targi?

Choć targi mają tylu zwolenników, ilu przeciwników, większość przedsiębiorców uważa za konieczne odwiedzenie najważniejszych imprez targowych w swojej branży. Jest to okazja do podglądania konkurencji, nawiązania nowych kontaktów czy odgrzania starych. Na pytanie, po co jeździmy na targi, każdy ma swoją odpowiedź. Zwykle jednak jest ona oparta na intuicji, nie zaś na konkretach. Tymczasem efektywna wizyta wymaga odpowiedzi na tytułowe pytanie: po co jadę na targi?


rt_2009_01-28.jpg


Spróbujmy więc zastanowić się nad tym, co tak naprawdę dają targi. Jak to jest z nakładami na wyjazdy targowe. Czy poza możliwością podejrzenia konkurencji oraz spotkania starych znajomych i możliwości posłuchania plotek branżowych (wbrew pozorom niebagatelna kwestia), targi przekładają się na konkretne wyniki. Wzrost liczby wystawców na targach turystycznych w ostatnich latach jest wyraźny.


Zgodnie z badaniami Polskiej Izby Przemysłu Targowego w roku 2000 liczba wystawców na targach turystycznych wynosiła 1779 podmiotów. W roku 2007 zaś już 2208. Wzrost wyniósł więc bez mała 25 proc. Podobnie wygląda sprawa przyrostu wystawców na największej imprezie targowej w branży turystycznej w kraju. W roku 2000 w poznańskim Toursalonie uczestniczyło 615 wystawców. Siedem lat później w roku 2007 było ich 783 (wzrost o ponad 27 proc.).


Efektywność

Zorganizowanie własnej ekspozycji na targach jest zwykle dość kosztowne. Koszty wzrastają szczególnie, gdy impreza zlokalizowana jest w dużej odległości od siedziby firmy. Warto więc zastanowić się, jaka jest rentowność wydatków na takie imprezy. Oczywiście udział w targach musi być częścią większego planu działań marketingowych i być z nim zgodny. Z tego powodu powinniśmy mieć jasną wizję, po co jedziemy na targi.

Przy czym musi ona współgrać z innymi formami marketingu, gdyż w razie ich niezgodności w najlepszym razie nie osiągniemy możliwych rezultatów, w najgorszym zaś sami zniwelujemy efekty swoich działań. Niebagatelną sprawą są fundusze, jakimi dysponujemy. Jednak trzeba pamiętać, że najtaniej nie znaczy najlepiej. Zwykle imprezy droższe mają znacznie większą frekwencję i, co najważniejsze, o wiele lepszą promocję, a wszak o to nam chodzi. Warto zastanowić się najpierw, która z możliwych imprez targowych jest dla nas najlepsza. Odpowiedź zależy od tego, jakie cele chcemy osiągnąć.

Ocena efektywności udziału w targach jest rzeczą trudną. Tym bardziej trzeba mieć precyzyjnie określone cele, na których należy się skupić i rozliczyć ich osiągnięcie. Warto też mieć świadomość, że niebagatelną, a...

Wydanie: 9/2008, TARGI
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail