Duży może więcej

Ta powszechnie znana zasada obowiązuje również w turystyce. Specyfiką polskiego rynku jest to, że większość biur podróży, które na nim działają, to podmioty niezależne. Samodzielność, poza satysfakcją właściciela oraz kilkoma innymi zaletami, ma również wady. Rozwiązaniem, które może je złagodzić, jest udział w kooperacji





Duże firmy będące często częścią światowej sieci są w stanie zakupić usługi czy produkty w skali gwarantującej im najniższe ceny. Tacy potentaci posiadający zwykle własną bazę hotelową, a niekiedy również samoloty, mają miażdżącą przewagę nad mniejszymi touroperatorami. Dla owych mniejszych graczy pozostaje wyróżnić się w jakiś sposób swoją ofertą. Może to być jakaś nisza rynkowa, która dla potentatów jest zbyt mała, by się nią zająć, lub dobrze skrojona oferta dla wybranych klientów. Problemem jednak zawsze pozostaną rabaty, jakie można uzyskać na zakupione usługi. Inną kwestią będącą obciążeniem dla małej firmy jest sprawa kosztów promocji. W przypadku niewielkiego podmiotu są one niewspółmiernie wysokie. Częściowo problemy te, jeśli nie rozwiązuje, to przynajmniej łagodzi, udział w kooperacji biur podróży.





Rosną w siłę




Na zachodzie Europy ta forma działalności jest znana od dawna. Jest ona stosunkowo nowa na naszym rynku, ale jak wskazuje przyrost biur, które w niej uczestniczą, będzie się zapewne dobrze rozwijać i z czasem ma szansę stać się ważnym elementem rynku. Tylko Grupa Travel Polska, która została założona w roku 2006, skupia obecnie ponad 120 podmiotów, podczas gdy jeszcze
3 lata temu było ich około 30. Obecnie na polskim rynku działa kilka inicjatyw będących wspomnianymi kooperacjami biur podróży. Niektóre kooperacje skupiają już kilkaset biur i stale notują wzrost liczby biur przystępujących do tego przedsięwzięcia. Jest to część tendencji do konsolidacji rynku, jaka jest w dłuższej perspektywie nieuchronna, dlatego też należy spodziewać się dalszego zwiększania się liczby firm, które będą się decydowały na tę formę działania na rynku.





Co można z tego...

Wydanie: 12/2008, FINANSE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail