Nie tylko , gdy wybucha wulkan

Komisja Ochrony Praw Pasażerów Urzędu
Lotnictwa Cywilnego informuje, iż:
  •  wszelkie zjawiska pogodowe o nasilonym
    charakterze mające wpływ na operacje
    lotnicze, np. mgły, burze, wyładowania atmosferyczne,
    opady deszczu, śniegu i gradu,
    porywiste wiatry;
  •  zdarzenia losowe np. zderzenia samolotów
    z ptakami, oraz
  •  następstwa niektórych katastrof naturalnych
    np. chmura pyłu wulkanicznego
    jako następstwo erupcji wulkanicznej; są
    zjawiskami pozostającymi poza skuteczną
    kontrolą przewoźników lotniczych. Zgodnie
    z postanowieniami art. 5 ust. 3 rozporządzenia
    (WE) nr 261/2004 obsługujący
    przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany
    do wypłaty odszkodowania, jeżeli może
    dowieść, że odwołanie lotu jest spowodowane
    zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności,
    których nie można było uniknąć
    pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych
    środków.

Wyłączenie obowiązku odszkodowawczego
nie oznacza jednakże, iż przewoźnicy
są zwolnieni z pozostałych obowiązków
względem pasażerów opóźnionych i odwołanych
lotów. Przewoźnicy mają obowiązek
zapewnić bezpłatnie pasażerom potrzebującym
tej pomocy:
  •  posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych
    do czasu oczekiwania na lot opóźniony
    lub na lot alternatywny zaoferowany
    w związku z odwołaniem lotu, na które
    posiadali rezerwację;
  •  zakwaterowanie w hotelu w przypadku
    gdy występuje konieczność pobytu przez
    jedną albo więcej nocy, lub gdy zachodzi
    konieczność pobytu dłuższego niż planowany
    przez pasażera wraz z transportem
    pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania
    (hotelem lub innym);
  •  dwukrotny dostęp do środków łączności;
  •  zwrot pełnej kwoty ceny biletu w przypadku,
    gdy pasażerowie zrezygnują z odwołanego
    albo opóźnionego powyżej 5 godzin
    lotu;
  •  zmianę rezerwacji na najbliższy albo
    najbardziej dogodny dla obu stron umowy
    przewozu lot, na który dostępne są wolne
    miejsca.
Obowiązki, o których mowa powyżej
spoczywają jedynie na przewoźnikach,
którzy na podstawie taryfy powszechnie
dostępnej oferują odpłatnie przelot samolotem
sklasyfikowanym jako stałopłat
o napędzie silnikowym. Nieistotna jest
przy tym okoliczność czy przelot ten jest
przelotem regularnym czy też nieregularnym.


Wydanie: 2/2011, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail