Polskie hotelarstwo - stan na dziś

Na początku sierpnia 2013 roku w Polsce funkcjonowało 2250 hoteli ze 108 tys. pokoi – o 37 obiektów więcej niż na początku roku. W pierwszej połowie roku zdecydowanie spadła dynamika otwarć nowych obiektów. Do końca tego roku otwartych zostanie jeszcze około 20-30 hoteli. W porównaniu z latami wcześniejszymi, gdy otwierało się ponad 100 obiektów, to duży spadek. Powodami takiego stanu rzeczy są m.in.: utrudniony dostęp do finansowania, coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna kraju czy wiele otwarć hoteli mających miejsce przed Euro 2012.

rt-2014-01-28

W Polsce krajowe i międzynarodowe sieci hotelowe obecne są praktycznie na terenie całego kraju. Ze względu na brak ogólnie przyjętego terminu hotelu sieciowego, na potrzeby zeszłorocznego Hotel Guidebooka przyjęliśmy definicję: „Sieć hotelowa jest to organizacja, która posiada swoją własną markę lub marki, która może być zarządzana przez tego samego właściciela lub korporację. Jest to grupa hoteli zrzeszonych. Hotel zrzeszony jest to obiekt, który jest członkiem sieci hotelowej, należy do sieci franczyzowej lub innego systemu zrzeszającego hotele, członkostwo w których przynosi mu specjalne korzyści, głównie w postaci możliwości korzystania ze wspólnego systemu rezerwacyjnego”.

 

Sieci nowe i stare

Na początku listopada 2013 roku w Polsce działało 26 polskich sieci hotelowych, które łącznie oferowały 147 hoteli z ponad 16 tys. pokoi hotelowych oraz 15 międzynarodowych sieci hotelowych ze 141 hotelami i ponad 23 tys. pokoi hotelowych. Daje to łącznie blisko 40 tys. pokoi, co w całej bazie prawie 110 tys. pokoi stanowi 36 proc. I to można uznać za obiektywny wskaźnik usieciowienia polskiej bazy; nienajgorszy, bo jeszcze kilka lat temu nie przekraczał on 20 proc. Jeśli za kryterium przyjąć liczbę hoteli, to blisko 300 sieciowych w całości stanowi niecałe 15 proc. Co pokazuje, że hotele sieciowe są średnio ponad dwa razy większe niż niezależne, a to m.in. dlatego że wśród polskich hoteli liczną grupę stanowią obiekty małe, czasami kilkunastopokojowe, do 30 – 40 pokoi.

 

Rozwój polskich sieci

Ostatni rok wskazuje na bardzo interesujące trendy wśród polskich sieci hotelowych. R ozwój zanotowały trzy sieci...


Wydanie: 9/2013, HOTELE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail