
Niestety, świadomość dotycząca praw autorskich nie jest w Polsce zbyt wysoka. Nadal znajdujemy się wśród krajów w których piractwo stanowi dla twórców oprogramowania poważny problem. Dzieje się tak z kilku powodów, począwszy od nieświadomości po przyczyny ekonomiczne. W przypadku tej ostatni przyczyny rzeczywiście cena wielu rodzajów oprogramowania w stosunku do zarobków (zarówno firm jak i osób indywidualnych) na naszym rynku jest stosunkowo wysoka. Jednak rozwiązaniem tego problemu mogą okazać się programy na wolnej licencji (free software).
Za darmo i działa…
Większość programów użytkowych ma swoje legalne, bezpłatne odpowiedniki. Są one zwykle rozwijane i udoskonalane w ramach różnych projektów oraz przez całe grupy programistów, którzy stale nad nimi pracują. Duże projekty są koordynowane międzynarodowo i trwają latami. Dzięki temu oprogramowanie takie jest stale rozwijane i poprawiane. Wbrew obawom wielu osób są to zwykle pełnowartościowe programy, do tego najczęściej mające polskie wersje językowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że oprogramowanie występujące na wolnej licencji może być również sprzedawane. To użytkownik decyduje, czy korzysta z wersji darmowej czy woli kupić od firmy, która np. wprowadziła jakieś modyfikacje lub po prostu oferuje wsparcie, wersje instalacyjne na nośnikach czy dodatkowe materiały, które mogą być rozprowadzane na którejś z licencji zamkniętych. Jednak wersje darmowe są zwykle wersjami całkowicie pełnowartościowymi o ile mają odpowiednią licencję. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że niektóre programy mają licencję uzależnioną od tego w jakich celach (czyli w praktyce na jakim komputerze) będziemy ich używali. Dotyczy to często programów antywirusowych, które posiadają wersję darmową do użytku domowego oraz płatną do użytku biznesowego W przypadku małej firmy rozgraniczenie może być trudne i najczęściej sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl